Volledig scherm
Nicolette van den Berg van Rijkswaterstaat. © RV

Drie aannemers in de race voor aanleg van A16

Rijkswaterstaat wil dat de aanleg van de nieuwe stuk A16 geen gevolgen heeft voor het grondwater. Tijdens het werk aan de tunnel mag er niet worden bemaald.

Quote

Het mag in elk geval niet duurder worden dan 1 miljard

Nicolette van den Berg

Nog drie aannemers zijn in de race om de nieuwe rijksweg A16 Rotterdam - veel beter bekend als de A13/16 - aan te leggen.

Volgend jaar mei wordt na de gunning een contract ondertekend met een partij die het 11 kilometer lange stuk weg door de Noordrand - van luchthaven Rotterdam Airport naar het verkeersknooppunt Terbregseplein - mag gaan bouwen.

Het gaat om de combinaties met de namen De Groene Boog, Connect Rotterdam en De Nieuwe Zestien, waarbij grote bouwconcerns als BAM, Boskalis, Dura Vermeer en Van Oord betrokken zijn. Twee combinaties zijn afgevallen.

De winnaar krijgt medio 2018 ook te maken met de eisen van opdrachtgever Rijkswaterstaat. Problemen met het grondwater en de bemaling moeten bij dit project achterwege blijven.

,,We weten dat in Hillegersberg veel woningen op palen staan. Daar moeten we rekening mee houden’’, zegt Nicolette van den Berg, als omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat betrokken bij het wegenproject.

Verzakkingen

Met deze voorwaarde wil de dienst voorkomen dat er net als bij de A4 tussen Schiedam en Delft angst voor verzakkingen zou kunnen ontstaan. De weg gaat straks langs Hillegersberg en door het Lage Bergse Bos in een zogeheten landtunnel.

Verderop in het tracé langs Hillegersberg, Schiebroek, Bergschenhoek en Ommoord wordt de passage van het riviertje de Rotte als risicovol aangemerkt. De weg gaat onder de Rotte door en passeert daarbij onder meer een veendijk.

Verder moet het recreatieverkeer op het water kunnen doorgaan. ,,Het Hoogheemraadschap heeft daar grote belangen en kijkt daarom mee.’’

De Raad van State verklaarde eerder deze maand alle bezwaren tegen de nieuwe weg tussen de A13 en de A16 ongegrond. ,,Daar zijn we blij mee, we kunnen nu door’’, aldus manager Van den Berg in reactie op de uitspraak.

Er worden intussen al voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals de sloop van woningen aan de Ommoordseweg, Rottekade, Grindweg/Bergweg-Zuid en Schieveensedijk. In totaal gaat het daarbij om circa 30 huizen.

Onteigeningen

,,We hebben nog niet alles aangekocht. We zijn nog bezig met tien eigenaren’’, schat Nicolette van den Berg. Eventuele onteigeningen worden daarbij niet uitgesloten. Ook moeten er 2.000 bomen wijken, daarvoor komt compensatie, belooft Rijkswaterstaat.

De aanleg van het zogenoemde dubbellaagse zoab - stiller asfalt - moet de herrie van de nieuwe weg voor de omwonenden beperken. Toch krijgen in september 2.000 bewoners van Ommoord een brief waarin een zogenoemd binnenwaarde-onderzoek wordt aangekondigd. Daaruit moet blijken of er aan de huizen extra maatregelen nodig zijn, zoals dubbel glas of andere aanpassingen.

De A16 Rotterdam gaat 1 miljard euro kosten. Dat geld is door de Tweede Kamer gereserveerd. ,,Het mag in elk geval niet duurder worden’’, stelt Van den Berg de aannemer als voorwaarde.

De aanleg moet volgens Rijkswaterstaat in het eerste of tweede kwartaal van 2019 beginnen. In 2024 zouden dan de eerste auto's over de route kunnen rijden.

De nieuwe weg geldt als een van de middelen om het groeiende fileprobleem in de regio Rotterdam aan te pakken.