Volledig scherm
Drones kunnen straks ook pakketjes bezorgen als het aan Geeba ligt. De plannen hiervoor worden de komende maanden in Rotterdam ontwikkeld. © ANP/ fotobewerking AD

Drones bezorgen straks jouw pakjes: Qatarese bedrijven willen pilot in Rotterdam

updateDrones en bakfietsen zonder bestuurders die pakketjes tot aan de voordeur bezorgen. Het Qatarese bedrijf Geeba wil begin volgend jaar hiermee een pilot in Rotterdam starten.  

De pilot bestaat uit de vestiging van vijf zogenaamde hubs - een soort mini-warenhuizen - op verschillende plekken in de stad. Pakketjes worden per vrachtwagen uit de magazijns van bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com gehaald en naar deze hubs gebracht. Drones en droids (bakfietsen zonder bestuurders) pikken de pakketjes op en leveren ze af aan de voordeur van de klant. In elke hub is ruimte voor zo'n veertig pakketjes. 

De drones die aan de pilot meedoen, bezorgen per vlucht één pakket. Droids gaan de weg op met acht pakjes per keer. 

Wie zijn of haar bestelling via de lucht laat bezorgen, krijgt een e-mail met het tijdvak wanneer de drone langskomt, legt Geeba-CEO Ahmed Mohamedali uit. ,,Wanneer de drone eenmaal voor de voordeur hangt, kan deze geopend worden middels een pincode die de klant per sms heeft ontvangen.'' 

Waar de hubs komen en met welke partijen Geeba in zee gaat, is nog onduidelijk. ,,We gaan de komende tijd in gesprek met het ministerie en de gemeente'', zegt Mohamedali. ,,Ook hopen we natuurlijk dat Bol.com en Coolblue willen meewerken.''  

Coolblue laat in een eerste reactie weten zeer terughoudend te zijn. ,,Ieder pakket heeft weer een ander gewicht en wettelijk gezien mag je niet overal vliegen met drones. We krijgen vaker soortgelijke verzoeken, maar regelen het liever zelf'', zo laat een woordvoerder weten. 

Soepel

Geeba bestaat uit de Qatarese bedrijven Airlift Systems en N-gon. Airlift wordt verantwoordelijk voor de voertuigen op de grond, N-gon regelt de drones via de lucht. Alle voertuigen zullen middels een online platform met elkaar verbonden worden. 

De plannen worden de komende tijd verder ontwikkeld in het Cambridge Innovation Center (CIC)  in het Groothandelsgebouw. Mohamedali:  ,,In Qatar is een minder sterk experimenteer-klimaat. Je moet als startup door een lange molen heen om goedkeuring te krijgen en te mogen testen. Hier lopen gesprekken met overheidsinstanties over vergunningen voor het op de openbare weg testen van onze vervoersmiddelen heel soepel.''  

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam