Volledig scherm
© Sanne Donders

Écht waar, de Markthal is populairder dan de piramides

De Markthal heeft met Maurits Stout uit Barendrecht vanmorgen de 5 miljoenste bezoeker verwelkomd. Met zoveel bezoekers is de Rotterdamse Markthal vandaag, nog geen zeven maanden na de opening, toeristische attracties van wereldfaam voorbij gestreefd. Het Colosseum in Rome doet er een heel jaar over om dit bezoekersaantal te trekken.

Nederlandse attracties kunnen niet eens in de schaduw staan van het nieuwe Rotterdamse icoon. De Efteling heeft er 4 miljoen in een jaar. Het Rijksmuseum 2,4 miljoen en die andere Rotterdamse publiekstrekker, Diergaarde Blijdorp, ontvangt er 'maar' 1,6 miljoen. Internationaal hebben het Vrijheidsbeeld in New York, de Piramides van Gizeh en de Blauwe Moskee in Istanbul minder aanloop. Het klinkt te mooi om waar te zijn. De koopkathedraal op de Binnenrotte is populair, maar zó populair?

Vijf miljoen sinds de opening 1 oktober. Bijna 24.000 mensen per dag. Bij de Markthal zelf verblikken of verblozen ze niet. Ze verwachten in het eerste jaar van het bestaan van de overdekte markt 8 à 9 miljoen bezoekers. In dat geval overtreft ze haar eigen grote voorbeeld, de Mercat de la Boqueria in Barcelona (7,5 miljoen bezoekers) en evenaart de Rotterdamse attractie en passant het Louvre in Parijs.

Camera

Volledig scherm
© gratis
Quote

De Markthal is gratis. Je loopt gemakke­lijk in en uit.

Goof Lukken

De Markthal telt met een camera boven de entrees. Flucon heet het systeem. Een gerenommeerd apparaat, zegt Jeroen Verwaaijen van Strabo, een bedrijf dat is gespecialiseerd in tellingen in winkelgebieden. ,,Flucon ziet eerder te weinig dan te veel.'' Verwaaijen kijkt niet op van de getallen. ,,Er zijn drukkere plekken in Nederland.'' Hij noemt de Amsterdamse binnenstad.

Het bouwwerk kan inderdaad beter met winkelcentra worden vergeleken dan met het Louvre, reageert Goof Lukken, docent toerisme en recreatie aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. ,,De Markthal is gratis. Je loopt gemakkelijk in en uit. Voor het Louvre moet, net als bij de Efteling, het Rijksmuseum en noem maar op, entree betaald worden.''

Het nieuwe Rotterdamse pronkstuk met 'Europa's grootste kunstwerk' op het plafond waar toeristen van heinde en verre op afkomen is ook gewoon een markt waar mensen snel hun dagelijkse boodschap doen, legt hij uit. ,,Dat tikt aan.''

Maar onderschat de uitstraling van de hal niet, waarschuwt hij. Het hoefijzervormige ontwerp van het bekende architectenbureau MVRDV staat ook hoog op Lukken's to do-lijstje. ,,Het is in de media geweest, ook internationaal, mensen om me heen zeggen dat ik het moet zien. Wat betreft de marketing zit het wel goed.''

Niet onmogelijk

5 miljoen in 7 maanden lijkt op het eerste gezicht veel, rekent  Gertjan Slob van winkelonderzoeker Locatus. ,,Maar het kan wel. De Rotterdamse binnenstad trekt wekelijks 400.000 tot 500.000 mensen. Minder dan de helft moet dan naar de Markthal gaan, dat is niet onmogelijk.''

Er zijn wel meer winkelcentra in Nederland met miljoenen bezoekers, put hij uit zijn eigen gegevens. Ook in Rotterdam:  ,,Alexandrium heeft er ook 8 tot 10 miljoen per jaar.'' Dat Zuidplein schermt met 10 miljoen per jaar is echt niet gek.

Als het nieuwtje van de Markthal eraf is, zal het aantal bezoekers wel weer zakken, verwacht Slob. ,,Dit eerste jaar zal het drukste zijn.''

In samenwerking met indebuurt Rotterdam