Volledig scherm
Een impressie van de A13/16. © MRDH

'Een Rotterdams nee tegen A13/16 is niet te negeren'

Gemeenteraadsleden in Rotterdam en Lansingerland voerden de afgelopen dagen koortsachtig overleg over aanpassing van het plan voor rijksweg A13/16. Woensdagavond praten Rotterdamse raadsleden in de commissievergadering over de plannen. Wat zou een 'nee' van Rotterdam betekenen?

Volledig scherm
Knooppunt Terbregseplein. © Rijkswaterstaat

Wat is nu eigenlijk de status van het plan voor de A13/16?
Er ligt een voorstel van minister Melanie Schultz van infrastructuur en milieu - gesteund door de Tweede Kamer - om de files op en rond de Rotterdamse ring aan te pakken. Daarvoor moet een nieuwe verbinding komen tussen de A13 bij luchthaven Rotterdam Airport en het knooppunt Terbregseplein bij Ommoord, waar de A16 en A20 elkaar kruisen. De gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland besluiten later deze maand over de zogenoemde inpassingsovereenkomst voor de A13/16. Daarin staat hoe de weg precies gaat lopen, in een landtunnel door het Lage Bergse Bos en langs Hillegersberg, Schiebroek en Ommoord en delen van Lansingerland. De weg zou na nog een bezwarenprocedure in 2021 open moeten.

Is er veel verzet tegen de weg?
Voorstanders wijzen erop dat de doorstroming van auto's op de rijkswegen in de Rotterdamse regio beter zal worden. Het al zwaar belaste Overschie wordt ontzien, omdat automobilisten een soort doorsteek door de Noordrand kunnen maken. Tegenstanders geven echter aan dat de problemen zich zullen verplaatsen. In de nieuwe situatie wordt de wijk Ommoord het kind van de rekening. De bewoners hebben daar al last van de A20, en dan komt er nóg een weg bij. Ze vrezen voor meer herrie en uitstoot van vuile stoffen. In Hillegersberg is er verzet tegen een metershoge muur van de tunnel, Schiebroek is bang voor aantasting van het groen. Bovendien hebben ze daar al te maken met het vliegveld, de hsl en Randstadrail en andere drukke wegen.

Hoe ligt het in de twee gemeenteraden?
Op initiatief van Leefbaar 3B in Lansingerland kropen vorige week vrijwel alle fracties uit Rotterdam en Lansingerland bij elkaar om een soort 'monsterverbond' te smeden tegen het plan. Er ligt een brief klaar om naar de minister en de Tweede Kamer te sturen. Daarin wordt aangedrongen op extra maatregelen die 80 tot 100 miljoen euro kosten, bovenop het huidige budget van 1 miljard. Er wordt gewezen naar de A4 (Delft-Schiedam) waar na protesten wel geld voor verbeteringen kwam. Ook zou Rotterdam er vergeleken met plannen in Amsterdam wel erg bekaaid vanaf komen.

Wat moet er veranderen?
De passage bij Ommoord, waar de weg onder de Rotte gaat en een langere tunnel onmogelijk zou zijn, staat bovenaan het wensenlijstje. Verder zou de kruising van de A13/16 met de Ankie Verbeek Ohrlaan en de G.K. van Hogendorpweg verlaagd moeten worden. Ook zou de nieuwste vorm van stil asfalt onvoldoende garanties bieden.

Wat zijn de gevolgen van een 'nee' van Rotterdam?
De minister kan er lak aan hebben en het plan gewoon door laten gaan, zonder eerdere aanpassingen. Anderzijds geeft haar departement aan uit te zijn op goed overleg en een groot draagvlak. Raadsleden in Rotterdam onderstrepen dat een nee negeren onwaarschijnlijk is. Als een overgrote meerderheid van de raad het voorstel afwijst omdat het 'vernietigend' is voor de leefomgeving van tienduizenden Rotterdammers, dan kan de minister daar echt niet omheen, zo wordt gesteld.

  1. 
Rotterdammer Jan Rijsdijk (77) werkte zich op van havenarbeider tot miljonair en nu vindt hij het tijd zijn paleisje te verkopen
    PREMIUM
    Foto-serie

    Rotter­dam­mer Jan Rijsdijk (77) werkte zich op van havenarbei­der tot miljonair en nu vindt hij het tijd zijn paleisje te verkopen

    Rotterdammer en succesvol havenondernemer Jan Anton Rijsdijk (77) wil zijn prachtige domein De Markgraaf in België opnieuw van de hand doen, maar dan voor een iets lagere prijs dan de 20 miljoen euro die het vijftien jaar geleden moest kosten. Het domein van nog geen 60 hectare wordt opgesplitst. ,,Zo’n 50 hectare komt in handen van het Agentschap voor Natuur en Bos. Ik ben er als groene jongen blij om, want de Kalmthoutse Heide wordt weer wat groter.”

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam