Volledig scherm
Rotterdam ontvangt vandaag voor het eerst een trein uit China. De containers uit Azië komen over de Betuwelijn. © anp

Eerste containertrein uit China in Rotterdam

Rotterdam verwelkomt vandaag de eerste containertrein uit China.  De Nieuwe Zijderoute is een doorbraak in de wereldhandel. De reis per spoor duurt twee weken. Een schip is een maand onderweg.

Quote

Als de Nieuwe Zijderoute succesvol is, dan is Rotterdam niet meer zo vanzelf­spre­kend de Poort van Europa. Iets om serieus over na te denken

Heleen Mees
Volledig scherm
Pieter Förrer van het Rail Service Centrum Rotterdam bij de eerste trein uit China. © Havenbedrijf Rotterdam

In de tachtig containers zit instant-koffie. De Chinezen melden ook kleding, elektronica en machineonderdelen met de trein te willen vervoeren. Hetzelfde als in de duizenden laadkisten uit Azië die dagelijks per schip Rotterdam binnenvaren, maar de Chinezen maken serieus werk van het snellere alternatief voor de zeereis. Vorige maand kondigden zij aan jaarlijks driehonderd treinen via Rusland naar Europa en uiteindelijk Rotterdam te willen rijden, te beginnen met de locomotief die vanavond arriveert.

In de Rotterdamse haven zijn ze dolblij met de treinen uit het verre oosten, omdat de Chinezen de Maasstad blijkbaar ook per spoor als Europees knooppunt zien. ,,Op korte termijn kan deze treinverbinding extra lading betekenen voor de schepen van en naar Engeland,'' stelt Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam.

Poort van Europa
De Rotterdamse havenbonzen moeten zich inderdaad in de handjes knijpen met de Chinese treinen, beaamt econoom Heleen Mees, opgeleid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en gespecialiseerd in de China. ,,Als de Nieuwe Zijderoute succesvol is, dan is Rotterdam niet meer zo vanzelfsprekend de Poort van Europa. Iets om serieus over na te denken.''

Zo'n vaart zal het niet lopen, sust haveneconoom Olaf Merk, verbonden aan de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Hij waarschuwt voor het hypen van de spoorverbinding: ,,De vrachtvolumes bedragen hoogstens een promille van wat over zee wordt vervoerd tussen Azië en Europa.''

Hij ziet het vooral als een prestigeproject van de Chinese regering. Containers vervoeren is over het spoor duurder dan per schip.  ,,En containerschepen concurreren nu nog maar op één factor: prijs.'' En de snelheid dan? ,,Voor het overgrote deel van de goederen vervoerd in containers geldt dat die niet tijd-sensitief zijn.''

Snelle levering
Het Poolse treinbedrijf PKP Carco, verantwoordelijk voor de reis van de Chinese trein door Europa, verwacht dat er wel klanten zijn die meer willen betalen voor een aanzienlijk snellere levering van kleding en machine-onderdelen.

Ook Heleen Mees vindt dat rekening gehouden moet worden met de Nieuwe Zijderoute, vernoemd naar de oude karavaanroute van Europa naar China: ,,Deze spoorverbinding is meer dan geopolitiek. China wil het nog steeds relatief arme binnenland van de Volksrepubliek ontwikkelen. Door de infrastructuur aan te leggen, wordt het voor bedrijven interessant om zich er te vestigen en daar werkgelegenheid te creëren.'' Rotterdam doet er goed aan de banden met de China warm te houden, is haar boodschap.

De trein die vanavond in Rotterdam aankomt is niet dezelfde als die zestien dagen geleden uit China vertrok. Door verschillende spoorbreedtes moesten de containers twee keer worden overgezet op een andere wagon.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam