Volledig scherm
Het schip lekte duizenden liters olie. © MediaTV

Eigenaar tanker moet veel meer betalen voor olielek in Rotterdam

UPDATEDe eigenaar van de olietanker Bow Jubail die in juni in de Rotterdamse haven een groot olielek veroorzaakte, moet meer schadevergoeding betalen dan hij van plan was. De rechter heeft vandaag een streep gezet door het verzoek van het bedrijf om de aansprakelijkheid te beperken. 

Het bedrijf kan nog in hoger beroep, maar volgens de huidige stand van zaken draait het zelfs volledig voor de kosten op.

De schade van het olielek beloopt volgens schattingen zeker 80 miljoen euro. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zo’n 30 miljoen euro aan kosten gemaakt voor het schoonmaken en herstelwerk, zoals het vervangen van stenen op de oevers. De andere 50 miljoen euro is de geschatte schade, die andere partijen hebben opgelopen. Het gaat dan met name om schepen die vervuild raakten en vertraging opliepen, waardoor vracht te laat is geleverd. Ook waren bedrijven als Esso, Odfjell en Aluchemie een tijdlang onbereikbaar over water. Er hebben zich ongeveer 150 partijen met schade gemeld.

Met een beroep op het Bunkerverdrag, die rederijen beschermt, wilde de scheepseigenaar National Chemical Carriers (NCC) uit Saoedi-Arabië niet meer dam 14,3 miljoen euro betalen. Volgens de rechtbank in Rotterdam voldoet het schip niet aan de voorwaarden. NCC had beroep kunnen doen op andere verdragen, maar daar heeft NCC vanaf gezien. Waarom is onduidelijk. NCC’s advocaat Markwin Wattel wilde daar vanavond geen uitleg over geven. Odfjell (de operator van het schip) laat ook namens NCC weten het vonnis te bestuderen.

Welke stappen het bedrijf ook zet, het zal meer moeten betalen dan de 14,3 miljoen euro.

Zwanen

De Bow Jubail botste zaterdag 23 juni in het Botlekgebied op een steiger in de 3e Petroleumhaven. Door een gat in de tank kwam 217 ton stookolie in het water terecht. Vele honderden vogels, vooral zwanen, raakten daarmee besmeurd. Vele zwanen moesten na de botsing worden schoongemaakt.

Het Havenbedrijf Rotterdam stelde Odfjell (de operator van de tanker) en NCC kort na het incident aansprakelijk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt de aanvaring. Daarbij wordt zowel naar de oorzaak van de botsing als naar de maatregelen die daarna zijn genomen om de milieuschade te beperken gekeken.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam