Volledig scherm
Containeroverslag op de Euromax Terminal in de haven van Rotterdam. © ANP XTRA Lex van Lieshout

Eind aan 'moderne slavernij' in de Rotterdamse haven

Het los- en vastmaken van de lading van internationale containerschepen moet vanaf uiterlijk 1 januari 2020 altijd worden gedaan door zogenoemde sjorders uit de havens zelf. Dat hebben de vakbonden en werkgeversorganisaties in de scheepvaart afgesproken. Volgens FNV Havens levert die afspraak 100 banen extra op in de Rotterdamse haven.

Quote

Het werk wordt dan ook vakkundig en veiliger gedaan

FNV-bestuurder Niek Stam

Tot nu toe helpt de bemanning vaak mee met het laden en lossen van schepen. Vaak gaat het om onderbetaald personeel, zegt FNV-bestuurder Niek Stam. ,,Een vorm van moderne slavernij.’’

Met de nieuwe afspraak wordt het laden en lossen voortaan altijd de taak van havenwerkers die volgens het lokaal cao worden betaald. ,,Het werk wordt dan ook vakkundig en veiliger gedaan.’’

Het meehelpen van de bemanning gebeurde tot nu toe altijd in Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Vlissingen, Moerdijk, Scandinavië, de Baltische staten en Canada.

Vanaf uiterlijk 1 januari 2020 moet het zogenoemde sjorwerk gedaan worden door havenwerkers die vallen onder een cao die is afgesloten met een vakbond die deel uitmaakt van de International Transport Workers’ Federation (ITF). Dat is het resultaat van een cao-afspraak tussen de ITF en de Joint Negotiation Group (JNG) van werkgevers uit de internationale zeevaart. FNV Havens is lid van de ITF en was actief betrokken bij de onderhandelingen. Het gaat om een cao voor ruim 9000 zeeschepen die varen onder Flag of Convenience, de zogenoemde gemaksvlaggen van landen waar scheepvaartbedrijven weinig met regelgeving of belasting te maken hebben.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam