Volledig scherm
De Oasis of the Seas in het droogdok van Keppel Verolme. Het op dat moment grootste cruiseschip van de wereld is meteen het laatste grote cruiseschip dat in Nederland een onderhoudsbeurt krijgt. © Milan Rinck

Einde in zicht van cruiseruzie waardoor Nederland jaarlijks honderd miljoen euro misloopt

Er komt een oplossing voor een slepende kwestie rond het onderhoudswerk aan cruiseschepen. Ons land loopt nu jaarlijks zeker 100 miljoen euro aan orders mis.

Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij alsnog overweegt om de tijdelijke inzet van vreemdelingen (‘riding crew’) bij het onderhoud van cruiseschepen toe te staan. Dat is sinds 2014 niet meer mogelijk.

De kwestie speelt sinds de Oasis of the Seas in 2014 voor groot onderhoud naar Rotterdam kwam en de reder van het cruiseschip werd beboet. Sindsdien hebben de Nederlandse werven geen onderhoudsorders meer van cruisemaatschappijen gekregen.  

Het gaat om de regels voor werklieden. De Oasis of the Seas nam in 2014 eigen mensen mee voor een onderhoudsbeurt in de Rotterdamse haven. Omdat meer dan honderd Filipijnse werklieden aan boord geen werkvergunning hadden, kwam dat de Amerikaanse rederij Royal Caribbean op een boete van een miljoen euro te staan.

Truc

Volgens het bedrijfsleven heeft Royal Caribbean niks verkeerds gedaan en zijn de Nederlandse autoriteiten strenger in de leer dan die in omliggende landen, terwijl de vakbonden vinden dat de reder een slinkse truc heeft gebruikt om mensen minder te betalen dan in Nederland zou mogen.

Sinds de kwestie speelt, laten grote cruiserederijen voor reparaties aan hun vloot Nederland links liggen. Volgens brancheorganisatie Nederland Maritiem Land (NML) loopt alleen al de Rotterdamse haven daardoor jaarlijks 100 miljoen euro aan orders mis. 

Conclaaf

Omdat de opdrachten voor het onderhoud aan cruiseschepen zijn opgedroogd, zijn de autoriteiten, werkgevers- en werknemesorganisaties in conclaaf gegaan. De sociale partners zijn nu overeengekomen dat de zogeheten ‘Regeling internationaal handelsverkeer’ een oplossing kan bieden. 

Volgens Nederland Maritiem Land ‘is een belangrijke stap gezet om het onderhoud aan cruiseschepen naar Nederland terug te halen’.  Er moeten nog enkele knelpunten worden opgelost, zegt NML. Zo loopt nog een bezwaarprocedure van Royal Caribbean tegen de straf en die moet van de branche-organisaties ongedaan worden gemaakt. Koolmees is nog niet op dit verzoek ingegaan. Wel belooft hij in zijn brief in gesprek te willen gaan met de opdrachtgevers.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam