Annemieke Deering is werkzaam bij de DDA, de bracheorganisatie voor it-bedrijven. De it-experts helpen nu kleine ondernemingen en organisaties om tijdens de coronacrisis staande te blijven door online door te gaan.
Volledig scherm
Annemieke Deering is werkzaam bij de DDA, de bracheorganisatie voor it-bedrijven. De it-experts helpen nu kleine ondernemingen en organisaties om tijdens de coronacrisis staande te blijven door online door te gaan. © DDA

Experts helpen bedrijven online: ‘Wij willen niet dat kleine winkeltjes ten onder gaan’

Twee minuten metVan de ene op andere dag overschakelen op digitaal valt niet mee. It-bedrijven houden nu gratis spreekuur voor winkeliers die een webshop willen opzetten, verpleeghuizen die worstelen met videobellen en scholen die het contact met hun leerlingen dreigen te verliezen. Annemieke Deering van branchevereniging Dutch Digital Agencies vertelt er meer over.

Waar lopen bedrijven tegenaan?

,,De eigenaren van kledingboetiekjes die nu een webshop moeten opzetten, weten vaak niet waar ze moeten beginnen.  Als ze wisten hoe het moet en er goed in zouden zijn, dan waren ze al eerder online begonnen. Nu hun omzet omlaag schiet, hebben ze bijna geen andere keus.  Ze  zien er tegenop. Wij helpen ze om te zien dat dat niet zo lastig is als zij denken.’’

Hoe ziet zo'n digitaal spreekuur eruit?

,,We gaan donderdagavond 2 april tussen acht en negen uur live via het videobel-programma Zoom. Aan vijf experts kunnen er vragen worden gesteld. Mensen kunnen meekijken en via de chat vragen stellen. Die vragen worden dan live beantwoord.’’

Welke soort vragen verwachten jullie nog meer?

,,Omdat sommige scholen voorheen weinig online deden, zullen die zich afvragen hoe ze het contact tussen leerling en docent kunnen blijven stimuleren. Ook verwachten we vragen van bedrijven die niet weten hoe ze hun producten via sociale media kunnen verkopen. En van mensen die niet goed weten hoe ze thuis kunnen werken.’’

Wie doen er mee?

,,Verschillende it-bedrijven uit de Rotterdamse regio, onder meer eentje die de digitale dienstverlening voor voetbalclub Feyenoord verzorgt.

Hoe is het spreekuur tot stand gekomen?

,,Vorige week dinsdag is het ontstaan. Het team ziet hoe moeilijk sommige ondernemers van kleine bedrijven het hebben. Wij willen niet dat de kleine gezellige winkeltjes ten onder gaan aan de grote bedrijven die de digitale dienstverlening wel  al op orde hebben. 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam