Volledig scherm
PREMIUM
Maarten Broekman met een van zijn zestien collega's in het Hulstkampgebouw. © Jan de Groen

Facebookende makelaar scoort

Op de zaakGeen vitrine, maar alle aanbod via sociale media. MAARTENMakelaardij doorbreekt met succes tradities in de huizenhandel.

Ze zeggen weleens dat iedere ondernemer begint op zolder, maar bij mij was het de woonkamer." Maarten Broekman (36) lacht als hij terugdenkt aan zijn eerste stappen op eigen benen in de makelaarswereld. Het is 2009, het dieptepunt van de crisis. Het makelaarskantoor waar hij werkt, gaat failliet. Met een compagnon besluit hij een eigen kantoor te beginnen. ,,Mijn eerste opdracht was het huis van mijn buurman. De jonge vrouw die het kocht, kwam met haar ouders tekenen in mijn woonkamer. Haar vader wilde melk in zijn koffie, maar ik had geen koffiemelk. Toen ik naar mijn andere buren liep om melk te halen wist ik: dit moet professioneler."

Dat werd het al snel. Acht jaar na de zoektocht naar koffiemelk zit Broekman met zestien collega's in het Hulstkampgebouw op het Rotterdamse Noordereiland en is zijn kantoor dit jaar uitgeroepen tot verkoopmakelaar van Zuid-Holland. Waar komt dat succes vandaan? ,,De makelaarsbranche is traditioneel en daar braken we vanaf het begin mee. Geen etalage of een woningkrantje, maar alles via sociale media. Daar begonnen we vroeg mee en we plukken daar nu nog steeds de vruchten van. En we hadden vanaf het begin een duidelijke focus: woningen voor young professionals en expats in Rotterdam." Achteraf bleek ook het moment van instappen goed. ,,In 2009 was de crisis op het dieptepunt. Dat lijkt niet een goed punt om je eigen kantoor te beginnen, maar het kon op dat moment niet slechter gaan."

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
5306 stemmen