Volledig scherm
Else Kramer (42) © Isis van der Laan

'Fotografen kunnen laten zien hoe het wel zou moeten'

Social Media WeekElse Kramer (42) is als visual marketeer gespecialiseerd in verhalen vertellen via beeld. Ze begon haar carrière als fotograaf, maar stapte een aantal jaren geleden over op het geven van trainingen en adviseren van bedrijven. Ze vertelt tijdens Social Media Week Rotterdam hoe bedrijven slim kunnen inspringen op de visuele revolutie.

Volledig scherm
© Isis van der Laan

Je spreekt over een visuele revolutie. Leg uit?
,,Kort gezegd zijn er momenteel drie dingen gaande: iedereen kan fotograferen en is dus maker, iedereen kan zelf publiceren via internet en via sociale media kan nu ook iedereen een groot publiek bereiken. Onze samenleving gaat in rap tempo van taal naar visueel. Beelden hebben nu eenmaal enorm veel impact, dat zag je bijvoorbeeld aan die foto van dat verdronken Syrische jongetje. Oude platformen zoals Twitter zijn inmiddels omgebouwd om meer beeldend te zijn en nieuwe spelers zoals Periscope verschijnen omdat er dankzij technische ontwikkelingen nog veel meer kansen liggen."

Komt dat door de aanstormende generatie die vooral met beeld is opgegroeid?
,,Nee, niet per se. Mensen zijn gewoon heel beeldend, dat zit in onze hersenen. Uit onderzoek blijkt dat 90% van alle input in onze hersenen visueel is. Het is niet specifiek  iets van de laatste tijd."

Je bent van oorsprong fotograaf. Vormen al die huis-tuin-en-keukenfotografen dan geen bedreiging?
,,Het klopt dat er veel boze fotografen zijn omdat ze nu met de hele wereld moeten concurreren. Maar er blijft werk voor fotografen die goed zijn of die iets bijzonders kunnen. De kunst is om in plaats van boos te zijn, te kiezen voor creatief leiderschap. Met de kennis die je als fotograaf hebt, kun je ook aan anderen laten zien hoe het wel moet."

Zoals de bedrijven waar je voor werkt?
,,Onder andere, ja. Bedrijven laten op dit moment nog veel kansen liggen, terwijl er op het gebied van beeld ontzettend veel mogelijk is, zonder dat dat  veel hoeft te kosten.  Je hoeft foto's ook niet altijd per se zelf te maken, daar kun je ook klanten of fans voor inzetten."

Die klanten of fans moeten dan wel een beetje kunnen fotograferen. Welke basisregels in de smartphonefotografie wil je bezoekers komende week meegeven?
,,Check altijd even de achtergrond van je foto. Mensen zijn vaak zo bezig met wat er op de voorgrond gebeurt, dat ze vergeten wat er op de achtergrond staat. Dan groeit er ineens een boom uit iemands hoofd. Neem gewoon even de tijd en kijk om je onderwerp heen. En blijf alsjeblieft van je flits af. Dat maakt mensen alleen maar lelijker en het doet niets voor je foto."

De Social Media Week vindt plaats van 14 tot en met 18 september in Rotterdam. Meer info en tickets via socialmediaweek.org/rotterdam