'Geluidsradars gebruiken tegen herriebakken, net als in Parijs'
In de strijd tegen brullende auto's en motoren experimenteert Parijs met geluidsradars die de overtreders vastleggen. Dat zouden we in Rotterdam ook moeten doen, zeggen de PvdA en de gebiedscommissie Centrum.
Delen per e-mail
Herriemakers in het verkeer hebben al lang de aandacht in Rotterdam. Burgers klagen volop, de politiek stelde al vaker vragen en de politie houdt sinds een jaar controles, maar de overlast wordt niet minder. ,,Ik ben er al jaren mee bezig'', zegt Hennie van Schaik van Leefbaar Rotterdam, lid van de gebiedscommissie Centrum.
Van Schaik ziet ze dagelijks in het centrum rondrijden, de patsers in herriebakken die het geluid van hun bolide ongevraagd met de rest van stad delen. ,,Bewoners, ondernemers en mensen op de terrassen hebben er echt veel last van'', zegt hij. ,,Wat die gasten doen, is acht keer hetzelfde rondje rijden om hun lawaaiwagen te showen. Als er een flitspaal zou staan die ze acht keer vastlegt, zijn ze snel genezen. De boetes zijn immers pittig.''
Op het onnodig lawaai veroorzaken met een auto of motor staat in Nederland een boete van 380 euro. De politie moet een herriemaker daarvoor wel op heterdaad betrappen. Sinds een jaar beschikt de politie Rotterdam-Rijnmond daarom over twee decibelmeters. Volgens een woordvoerder worden ze ingezet bij 'bredere verkeerscontroles', maar cijfers over hoeveel boetes dat oplevert, zijn er niet.
Tekst gaat verder onder de foto.
,,Natuurlijk treden we op wanneer we bij een controle tegen iets aanlopen. Maar de enorme drukte in het centrum van motoren en auto's die willen opvallen door opvallend veel geluid te produceren, krijg je niet opgelost met twee decibelmeters'', zegt de woordvoerder. ,,Het is ook een maatschappelijk probleem dat niet alleen de politie kan oplossen.''
In Parijs wordt niettemin gekozen voor een harde aanpak. Bruitparif, een organisatie die ervoor zorgt dat geluiden in de Franse hoofdstad niet de pan uitrijzen, hing eerder al veertig microfoons op bij drukke bars in de stad, sinds kort zijn daar vier geluidsradars voor verkeer bijgekomen. Twee hangen er in de binnenstad, een in de voorstad Villeneuve-le-Roi en een in Saint-Forget, een stadje in een heuvelachtig gebied net buiten Parijs waar veel motoren rijden.
Een geluidsradar telt vier microfoons die niet alleen het aantal decibellen meten, maar ook kunnen bepalen waar het geluid vandaan komt. Vervolgens wordt via politiecamera's in de stad bekeken wie de dader is. Beboet wordt op dit moment nog niet, de Franse regering moet eerst een nieuwe wet goedkeuren om het systeem officieel toe te staan. Daarna volgt een proefperiode van twee jaar om de apparatuur te testen en te bepalen vanaf welk geluidsniveau beboet wordt.
Proef
Desondanks valt het initiatief in Rotterdam al in goede aarde. De gebiedscommissie gaat de gemeente adviseren ook in de Maasstad geluidsradars op te hangen. PvdA-raadslid Dennis Tak vraagt het gemeentebestuur of het bereid is tot een proef. ,,Er zijn genoeg plekken waar mensen overlast hebben en dit systeem kan worden uitgeprobeerd.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
VIDEO Gemeente door het stof in zaak zieke schoonmaker: ‘Ik geloof nog steeds dat ze me liever dood hadden gezien’
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Ondanks naderende avondklok, blijft het druk bij Rotterdamse uitlaatservices: ‘Aantal klanten zal juist toenemen’
De agenda’s van Rotterdamse hondenuitlaters blijven vol, ondanks de naderende avondklok. Hoewel je zou verwachten dat hondeneigenaren hun viervoeter liever zelf uitlaten om zo de avondklok te omzeilen, blijft het druk bij de uitlaatservices Joepie en Roffadogs. ,,Het aantal klanten zal na deze tijd juist toenemen.” -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar.
-
Bruidegom stapt na het jawoord met te veel alcohol op achter het stuur en moet rijbewijs inleveren
Een trouwdag is een moment waar mensen vaak met veel plezier op terugkijken. Een bruidegom die donderdag trouwde op het stadhuis in Rotterdam, houdt daar mogelijk toch een iets minder prettig gevoel aan over. De man stapte na het jawoord met te veel alcohol op achter het stuur en moest direct zijn rijbewijs inleveren. -
Café De Regenboog heeft ‘schijt genoeg van lockdown’ en lanceert ‘Gay Roll’
-
Rotterdam heeft alleen nog Marokko als vliegbestemming
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft alleen Marokko nog als vliegbestemming. Alle andere reisdoelen zijn tot eind maart geschrapt. Bovendien maakt alleen Transavia nog gebruik van het regionale vliegveld.
In samenwerking met indebuurt Rotterdam