Volledig scherm
De Hoekse Lijn is fors duurder uitgevallen. © ANP

Gemeente bestrijdt conclusie nieuw onderzoek: geen extra overschrijding Hoekse Lijn

UpdateDe verbouwing van de Hoekse Lijn tot metro is niet 90 miljoen euro duurder uitgevallen, maar 175 miljoen euro. Dat meldt het onderzoekscollectief Spit voor de lokale media WOS, Schie, Open Rotterdam en Vers Beton. De gemeente Rotterdam spreekt deze cijfers tegen.

Bij de opening van de Hoekse Lijn in september afgelopen jaar bleek uit cijfers van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) dat de totale investering 462 miljoen euro bedroeg. Daarmee viel de verbouwing 90 miljoen euro duurder uit dan vooraf begroot. Uit cijfers van het onderzoekscollectief blijkt nu dat daarin veel kosten niet zijn meegerekend. 

Zo zou de overname van het spoor richting Hoek van Holland niet zijn meegeteld. Daarvoor zou de MRDH een bedrag van 18 miljoen euro aan ProRail hebben betaald. Ook 6 miljoen aan extra vertragingskosten, een lening van 80 miljoen bij de Europese Investeringsbank voor de aanschaf van zestien nieuwe metrostellen en verscheidene budgetverhogingen zouden niet zijn meegerekend. 

Reactie gemeente

De gemeente Rotterdam spreekt de cijfers tegen. ,,De overschrijding bedraagt niet meer dan de al eerder genoemde 90 miljoen euro. Het totaalbedrag komt daarmee op 468 miljoen euro’’, laat een woordvoerder in een reactie weten. ,,De kosten die Spit hier bij optelt, kloppen niet. De infrastructuur met een boekwaarde van 18,3 miljoen euro is door het Rijk ‘om niet’ - zonder dat hier een vergoeding tegenover staat - overgedragen en kan dus niet bij het bedrag worden opgeteld.’’ 

Daarnaast laat de woordvoerder weten dat de aanschaf van nieuwe metrostellen niet bij de kosten hoort die  voor de ombouw van de Hoekse Lijn gemaakt zijn.

Het bedrag zou volgens het onderzoekscollectief nog verder op kunnen lopen, onder andere omdat de verlenging naar het strand van Hoek van Holland nog niet af is. Daarnaast zou tankopslagbedrijf Vopak nog een onbekend bedrag ter compensatie ontvangen. Het bedrijf kan vanwege een probleem met de vergunning niet met goederentreinen naar de terminal in Vlaardingen rijden. 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam