Volledig scherm
© ANP

Gemeente onderzoekt haalbaarheid: ov-fietsen bij elke metrohalte in Rotterdam

De gemeente Rotterdam gaat bekijken of er bij elk metrostation ov-fietsen kunnen komen. De blauw-gele leenfietsen zijn nu beschikbaar op achttien van de in totaal zestig metrostations in de Rijnmond. Acht stallingen staan in Rotterdam.

Het onderzoek komt er op verzoek van de Rotterdamse gemeenteraad, die een motie van GroenLinks aannam. Raadslid Arno Bonte betreurt het dat op de meeste metrostations nog geen ov-fietsen beschikbaar zijn. En dat terwijl de ‘ov-visie 2018-2040’ van de gemeente een goede aansluiting tussen openbaar vervoer en fiets beoogt. ,,Reizen met het ov wordt aantrekkelijker als reizigers vanaf het station tot aan hun bestemming een ov-fiets kunnen gebruiken’’, stelt Bonte. ,,Het liefst zou ik ze zien op alle stations in de Rijnmond, maar laten we beginnen in Rotterdam.’’

GroenLinks wil dat de komende vier jaar alle metrostations ov-fietsen krijgen. Bonte heeft weliswaar geen bezwaar tegen deelfietsen zoals de Obike of Mobike, maar zijn voorkeur gaat uit naar de ov-fiets. ,,Het voordeel daarvan is dat die met hetzelfde betaalmiddel, de ov-chipkaart, kan worden gebruikt als de metro. Ik wil het reizigers zo gemakkelijk mogelijk maken. De ov-fietfs is bovendien beter afgestemd op de lengte van de gemiddelde Nederlander.’’

Meest gebruikte deelfiets

De ov-fiets werd in 2003 in Nederland geïntroduceerd en is ondanks groeiende concurrentie nog steeds de meest gebruikte deelfiets. Vorig jaar werd een recordaantal van 3,2 miljoen ritten gemaakt met de ov-fietsen die bij treinstations te huur zijn.

Ook vervoerskundige Niels van Oort, universitair docent van de TU Delft en adviseur bij Goudappel Coffeng, pleit voor meer ov-fietsen bij metrostations. Onderzoek van het nieuwe Smart Public Transport Lab brengt naar voren dat 10 procent van de treinreizigers zijn weg vervolgt op de fiets. Bij metropassagiers is dat slechts 1 procent. ,,Daar is kortom nog een wereld te winnen’’, zei Van Oort vorige maand nog in deze krant.

De vervoerskundige constateert dat vooral fietsenstallingen bij hoogwaardig openbaar vervoer zoals metro en lightrail nog beperkt is in aantal en omvang. ,,Uitleenpunten van de ov-fiets zouden hier heel goed renderen.’’

De ov-fiets is een deel van de NS en die was lange tijd vooral gericht op uitbreiding bij treinstations. Toch kwamen de afgelopen jaren ook stallingen op plekken waar geen trein komt, zoals het Marconiplein en het Wilhelminaplein. Een goede zaak vindt Van Oort, want de ov-fiets is volgens hem een goed product. ,,Het abonnement is gratis en het betaalgemak groot. Je laat je kaart zien en binnen een minuut na aankomst van je trein zit je op de fiets.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
8393 stemmen