Volledig scherm
Het stadhuis aan de Coolsingel in Rotterdam © anp

Gevolgen plan Coolsingel niet doorberekend

De gemeente Rotterdam blijkt niet goed te hebben doorberekend wat de reconstructie van de Coolsingel voor gevolgen heeft voor het verkeer in de stad. In plaats van vier rijbanen krijgt de belangrijke verkeersader er dadelijk drie. Verkeerskundigen hebben twijfels over het plan. Ondernemers en beroepsrijders vrezen voor de bereikbaarheid van de stad.

Als het aan wethouder Adriaan Visser (D66, binnenstad) ligt, wordt de Coolsingel in de toekomst een stuk autoluwer. Het verkeer van Noord naar Zuid zal vaker een andere route moeten nemen.

Maar echt veel alternatieven hebben automobilisten niet voor de Coolsingel. Om van het Hofplein naar de Erasmusbrug te komen, en andersom, zijn er eigenlijk maar twee andere logische routes. Je kan via de Mariniersweg of de Goudsesingel naar de Boompjes én via de 's Gravendijkwal naar de Westzeedijk. In beide gevallen duurt dat veel langer.

Visser zegt dat de gevolgen voor de doorstroming in de stad wel mee zullen vallen. Hij houdt daarbij vast aan cijfers die aantonen dat het autoverkeer in Rotterdam afneemt. Bovendien is de gemeente bezig met plannen om het verkeer ook via andere routes door de stad te leiden.

Op basis van de aantallen die het college opgeeft - dagelijks zouden er 20.000 auto's over de Coolsingel rijden - zou het wellicht kunnen dat de gevolgen meevallen, zegt verkeerskundige Hans van Meurs. Een rijstrook kan namelijk 1800 auto's per uur aan, weet hij.

Spits
In principe kan je ervan uit gaan dat 10 procent van die auto's in de spits rijdt. In dit geval is dat dus duizend auto's per rijbaan. ,,Dat zou dus makkelijk moeten kunnen. Maar in dit rekenmodel is nog geen rekening gehouden met overstekende voetgangers.'' Dat zijn er 55.000 per dag. ,,Als daardoor op veel punten de verkeerslichten de helft van de tijd op rood staan, dan is het wel krap aan. Dan wordt het link.''

Verkeerskundige Bert van Engelenburg vraagt zich af of het wel zomaar kan om het aantal rijbanen op de Coolsingel terug te brengen naar drie. ,,Rotterdam is de laatste tijd op meer plekken bezig de stad autoluw te maken, bijvoorbeeld door vrachtwagens te weren ('s Gravendijkwal, red.). Maar dat verkeer moet toch ergens langs? Ik vraag me dan ook af of ze niet te hard van stapel lopen.''

In principe zijn de gevolgen van zo'n verkeersmaatregel voor de doorstroming in de rest van de stad goed te berekenen, vertelt hij. ,,Daar kun je vooraf redelijke uitspraken over doen.'' Alleen is het nog maar de vraag of dat in dit geval is gebeurd, aldus Van Meurs. Hij maakt namelijk vaak mee dat bij grote projecten vooraf dit soort berekeningen gewoon niet worden gemaakt.

Ook in het geval van de Coolsingel is dit (nog) niet gebeurd, moet een woordvoerder van Visser erkennen. ,,Dit is slechts een eerste plan. Hoe de definitieve verkeersstromen er uit komen te zien, komt in het verkeerscirculatieplan,'' legt ze uit. In dat plan, dat in november wordt gepresenteerd, zal niet alleen worden gekeken naar de verkeersgevolgen voor de Coolsingel, maar naar de hele stad. Nu zijn die cijfers er dus nog niet. ,,Maar als je naar trends en eerste berekeningen kijkt, denken we dat dit plan uitvoerbaar is.''

Mike van Wanum van Taxi St Job gelooft daar niets van. ,,Het verkeer gaat helemaal vastlopen,'' voorspelt hij nu al. ,,Ik denk dat het gewoon ontmoedigingsbeleid is en dat ze hopen dat het verkeer eromheen gaat rijden.''

Dat betekent volgens hem dat klanten veel langer op een taxi zullen moeten wachten en langer onderweg zijn, waarschuwt hij. Een goed alternatief voor de Coolsingel is er immers niet echt, vindt hij.

Een andere punt van zorg voor veel Rotterdammers is dat de werkzaamheden op de Coolsingel beginnen (medio 2017) op het moment dat de Maastunnel, een andere belangrijke verkeersader, dicht gaat. ,,Dat is niet zo slim gekozen,'' vindt Van Wanum.

De gemeente zegt echter dat er tijdens de afsluiting van de Maastunnel maatregelen worden genomen om de bereikbaarheid te garanderen en om die goed te combineren met werkzaamheden aan de Coolsingel. ,,De Coolsingel gaat ook nooit helemaal dicht,'' zegt de woordvoerder. ,,Het verkeer heeft zo in één periode overlast in plaats van twee. Maar dat er overlast zal zijn, dat is niet te voorkomen.''

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam