Volledig scherm
De Botlektunnel. © ANP

Giftrucks negeren het tunnelverbod bij de Botlektunnel

Uit onwetendheid rijden buitenlandse vrachtwagenchauffeurs met gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel in plaats van over de naastgelegen Botlekbrug. Brancheorganisatie voor het beroepsgoederenvervoer Vetron luidt de noodklok, omdat het levensgevaarlijke situaties veroorzaakt. Ze roept op tot meer controles.

Woordvoerder Anton van der Perk van de Vereniging TransportOndernemers Nederland zegt dat er steeds meer Bulgaren en Roemenen door de Rijnmond rijden die 'qua scholing lang niet op het niveau van de Nederlandse chauffeurs zitten'. ,,Ze kennen de borden vaak niet, soms hebben ze hun papieren in eigen land zelfs gekocht.'' Het gevolg is dat ze gewoon met giftige of gevaarlijke stoffen in hun vrachtwagen door de Botlektunnel rijden. Dat is verboden, omdat bij ongelukken een tunnelramp kan ontstaan.

Quote

Buitenland­se vrachtwa­gen­chauf­feurs kennen de borden vaak niet

Anton van der Perk

Gisteren stonden vier betrapte truckers voor de rechter, onder wie een Litouwer en een Italiaan. Een andere Litouwse vrachtwagenchauffeur die zwavelzuur vervoerde, bekende niet te weten dat de regels in ons land anders zijn dan in eigen land. Rechter Marijke Franken legde alle bestuurders die het tunnelverbod negeerden een boete van 500 euro op, de standaardstraf.

Alle chauffeurs gaven als reden aan dat het te druk was om uit te voegen naar de korte strook naar de Botlekbrug. ,,Dat excuus hoor ik in negen van de tien keer'', zegt Franken. De drukte wordt volgens Van der Perk van Vetron veroorzaakt door verkeer dat al voor de tunnel vaststaat voor de afslag Spijkenisse, of door een geheven of in storing staande Botlekbrug.

Omrijden

,,Ik kan me ook voorstellen dat iemand bij een storing of brugheffing doorrijdt, maar keur het niet goed'', zegt hij. Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangenorganisatie van de transportsector, onderschrijft dat. ,,De chauffeur kiest de tunnel, omdat hij anders 90 kilometer moet omrijden' over Goeree-Overflakkee', zegt woordvoerder Hans van den Berg.

Gisteren werd bekend dat buitenlandse truckers oververtegenwoordigd zijn bij verkeersongelukken. De Vetron vindt dat de opleiding van de chauffeurs in Europa op één niveau moet komen. ,,Daarvan moeten we de Europese Commissie overtuigen.''

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam