Volledig scherm
Giovanni Latooy is immens populari op YouTube. © Arie Kievit

Gillende meiden zitten achter populaire vlogger Gio aan

Hij is de in populariteit snelst groeiende YouTuber van Nederland en België: Giovanni Latooy (16) uit Oude-Tonge is een ware ster onder tieners. Hij plaatst vrijwel dagelijks een filmpje over zijn leven op internet. Zijn YouTube-kanaal heeft inmiddels meer dan honderdduizend abonnees.

Quote

Dat is tegenwoor­dig de standaard reactie. Ze beginnen áltijd te gillen

Giovanni Latooy

Het was de eerste dag na de zomervakantie. 'Gio', zoals hij zichzelf online noemt, stapt zijn middelbare school in Middelharnis binnen en wordt belaagd door meisjes. Allemaal willen ze een foto of handtekening. ,,En ze begonnen te gillen," zegt Gio. Hij lacht. ,,Dat is tegenwoordig de standaard reactie. Ze beginnen áltijd te gillen."

Giovanni is 16 jaar. Hij zit in 5 havo en woont met zijn ouders en tweelingzus Melanie in Oude-Tonge op Goeree-Overflakkee. Hij lijkt een doodnormale jongen, maar hij is een van de populairste 'vloggers' van Nederland en België.

Opdrachten
Op zijn YouTube-kanaal GameplayWorldXL plaatst hij bijna dagelijks een videoverslag van zijn dag of van een game die hij speelt. Ook post hij filmpjes waarin hij vragen beantwoordt van kijkers of rare opdrachten uitvoert, zoals het roze verven van zijn haar.

Aanvankelijk groeide het aantal kijkers gestaag, nadat hij in september 2012 een eerste filmpje van een game online zette. In juni van dit jaar had hij nog ongeveer twintigduizend abonnees, maar in de zomervakantie explodeerde dat aantal. Vorige week ging hij door de magische grens van honderdduizend abonnees en inmiddels staat de teller op ruim 114.000.

Zus
De tiener heeft er geen logische verklaring voor. ,,Meerdere filmpjes werden opeens veel bekeken. Daardoor kwamen ze op de voorpagina van YouTube terecht en ging het nog harder," legt hij uit. Wat hij wel weet: een deel van het succes komt door zijn zus Melanie, die regelmatig figureert. ,,Wanneer zij erin zit, weet ik zeker dat een filmpje scoort."Hij weet dat mensen het gewoon leuk vinden om een kijkje in iemands leven te krijgen. ,,En ik hoor vaak dat ze blij worden van mijn glimlach. Ik ben altijd vrolijk."

En Gio onderscheidt zich doordat ook zijn zus en ouders regelmatig voorbijkomen. ,,In Amerika zijn vlogs met familieleden populair, maar in Nederland is het nieuw."

Het resultaat is dat de inwoner van Oude-Tonge niet meer normaal over straat kan. Regelmatig bellen tieners bij hem thuis aan. Zijn volgers maken fan-accounts aan op Instagram en behangen hun kamer met zijn posters. Binnenkort is hij te zien in een commercial van pretpark Walibi Holland. Op een Fan Meetup in Zwolle, waar tieners populaire vloggers kunnen ontmoeten, werd hij vanaf het moment dat hij uit de trein stapte, gevolgd door een meute - uiteraard gillende- meisjes. Ook zondag is hij er weer bij, op zo'n Fan Meetup in Eindhoven. ,,Zulke dingen blijven apart, heel leuk."

Zakcentje
Gio verdient inmiddels een aardig zakcentje met de advertenties die op zijn kanaal te zien zijn. Het succes heeft er ook voor gezorgd dat hij zijn toekomstplannen heeft gewijzigd. Vorig jaar zat hij nog in 5 vwo en wilde hij piloot worden. Maar omdat het maken van vlogs zoveel tijd kost, is hij blijven zitten en zit hij nu 5 havo.

De YouTube-ster vindt het niet erg, want hij gelooft in de toekomst van zijn kanaal. Jongeren kijken namelijk de hele dag naar YouTube en vloggers lijken de nieuwe BN'ers te zijn. Gio: ,,Sinds kort heeft het bedrijfsleven YouTube ook ontdekt. Het wordt nu een serieuze concurrent van televisie."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Rotterdam