Goederentreinen staan stil in Rotterdamse haven, historische locomotief met sneeuwschuiver ingezet
Het spoorvervoer van en naar de Rotterdamse haven ligt nagenoeg stil, tot woede van de industrie. Sinds zondag reden maar enkele goederentreinen. Er zijn, onder meer, problemen met bevroren wissels. Spoorbeheerder Prorail zet op de Betuweroute een historische diesellocomotief in met een sneeuwschuiver.
Delen per e-mail
Prorail zegt alles te doen om weer treinen naar de grootste haven van Europa te laten rijden. Zo zijn volgens de spoorbeheerder tientallen machinisten, naast de mensen van de Incidentenbestrijding en accountmanagement, dag en nacht bezig om het spoor weer begaanbaar te maken.
Bedrijven zijn boos en als de problemen langer aanhouden moeten chemische fabrieken hun processen stilleggen omdat zij zonder grondstoffen zitten, zegt directeur Hans-Willem Vroon van RailGood, de belangenorganisatie van de bedrijven die per spoor vervoeren. Hij vindt de situatie ‘onbegrijpelijk’. ,,Dat er zondag opstartproblemen zouden zijn, had ik wel verwacht. Maar dat na drie dagen nog steeds geen treinen rijden, is niet uit te leggen.’’
Dat na drie dagen nog steeds geen treinen rijden, is niet uit te leggen
Volgens Vroon passen de huidige wintersores in een patroon, want het spoor heeft vaak storingen in de Rotterdamse haven. Een onderzoeksbureau concludeerde vorig jaar dat de lijn kampt met onderhoudsachterstanden en dat Prorail het goederenvervoer niet in de vingers heeft. Hij verwijt Prorail een ambtenarenmentaliteit. ,,Ik mis de wil om te winnen. De vrachtwagens rijden gewoon. Zo zullen bedrijven nog vaker voor de truck kiezen dan het spoor.’’
‘Ontzettend vervelend’
Prorail spreekt van ‘extreme weersomstandigheden’ en laat bij monde van een woordvoerder weten het stilliggen van het spoor ‘ontzettend vervelend’ te vinden. ,,Sneeuw hoopt zich op in wissels en er ontstaan sneeuwduinen op het spoor. Nadat een wissel schoon is, raakt hij snel weer ondergesneeuwd.’’ Hij is voorzichtig met prognoses. ,,De kou kan voor problemen blijven zorgen.’’
De spoorbeheerder heeft een historische dieseltrein met een sneeuwschuiver uit het museum van de Stichting Historisch Dieselmaterieel gehaald om de Betuweroute en andere lijnen die zijn ondergesneeuwd weer vrij te maken. Deze NS 2200-diesellocomotief heeft het traject tussen de Duitse grens en Kijfhoek, bij Zwijndrecht, schoongeveegd. ,,Maar we hebben nog een klus om de wissels sneeuwvrij te krijgen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Stoppen met antidepressiva? ‘Iedereen kan afbouwen, als je je maar goed voorbereidt’
Met antidepressiva beginnen is één ding, ermee stoppen is óók een grote stap. Marianne ter Mors (38), een van de 1,2 miljoen Nederlanders die deze pillen slikken, schreef er een boek over. ,,Pas na vijf maanden voelde ik me weer de oude.’’ -
Kassa voor justitie: vorig jaar 22 miljoen euro van Rotterdamse criminelen ‘afgepakt’
Rotterdamse criminelen moesten het afgelopen jaar dik 22 miljoen euro vermogen inleveren. Een mooie slag voor justitie, die in 2019 nog op 8 miljoen euro minder beslag nam. -
PREMIUM
Martijn laat mensen die hun smaak verloren weer proeven: ‘Ik vind het soms zelf echt niet te eten’
Martijn van Gemst (40) laat mensen die hun smaak hebben verloren weer proeven. Net nadat hij een speciale opleiding hiervoor afrondde, verloor hij zélf zijn smaak door corona. Even was hij in ‘complete paniek’, tot hij besloot zichzelf te onderzoeken. Met succes. ,,Als je het allerliefst friet met mayonaise eet, maar je proeft het niet meer, dan zorg ik ervoor dat je het wél weer ervaart.” -
PREMIUM
Truus (86) kreeg bedankbrief van oorlogsheld voor onderdak in 1940: ‘Was dit de neef van Churchill?’
Was het hem echt? Zocht de neef van Winston Churchill in 1940 onderdak in een bakkerij in Numansdorp? In zijn brief aan Truus Bussing (86) is John Dodge in ieder geval dankbaar voor alle hulp. -
PREMIUM
Kijfhoeksein vindt zijn weg naar de rest van land. Dit is hoe het werkt
Een uit nood geboren sein, ontworpen voor rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht, zal binnenkort overal in Nederland te zien zijn. Het sein, type 512 b-rc, levert een bijdrage aan de veiligheid, maar ook aan de capaciteit van het spoor, vertelt Marleen van de Kerkhof van het Oisterwijkse bedrijf Dual Inventive.
-
Kwart Rotterdamse vrouwen neemt te weinig kraamzorg af (en komt vaker in ziekenhuis terecht)
-
Opnieuw storing bij Havenspoorlijn, file van treinen naar de Maasvlakte
Opnieuw zijn er problemen met de Havenspoorlijn. Door een beschadigde bovenleiding in de Europoort konden vannacht geen goederentreinen naar de Maasvlakte. Het defect is woensdagavond ontstaan en vanmorgen was spoorbeheerder ProRail zo ver met het herstelwerk dat er weer treinen kunnen rijden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
In samenwerking met indebuurt Rotterdam