Volledig scherm
Sluiting van Rotterdam The Hague Airport. Als het aan GroenLinks in Rotterdam ligt, is dat een serieuze optie. Maar de fractie staat alleen. © ANP

GroenLinks krijgt geen bijval voor sluiting van Rotterdam The Hague Airport

Sluiting van Rotterdam The Hague Airport. Als het aan GroenLinks in Rotterdam ligt, is dat een serieuze optie. Maar de fractie staat alleen, andere politieke partijen zien er weinig brood in.

Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad vindt dat de luchthaven niet verder mag groeien. GroenLinks-raadslid Jeroen Postma gaat een stap verder en stelt dat vliegtuiglawaai en uitstoot van CO2 pas echt kan worden teruggedrongen als het voormalige Zestienhoven helemaal sluit.

,,Absoluut onbespreekbaar.’’ De reactie van VVD-raadslid Dieke van Groningen laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Sluiting is wat de liberalen betreft niet aan de orde. ,,Het is erg belangrijk dat we een vliegveld hebben in Rotterdam. Er zijn veel bedrijven die zaken doen met Engeland, voor wie een luchthaven een absolute voorwaarde is’’, zegt Van Groningen. ,,Een vliegveld hoort gewoon bij onze moderne wereld.’’

Vliegveld op zee

Ook andere partijen vinden sluiting een brug te ver. Dat de luchthaven niet verder mag groeien, daar is een meerderheid het over eens. Een debat over krimp, soit. Maar serieus praten over sluiting? Nee. ,,D66 in de Tweede Kamer is voor een nieuw vliegveld op zee, waarin ook Rotterdam The Hague Airport moet opgaan. Maar dat is nog verre toekomstmuziek’’, zegt D66-raadslid Chantal Zeegers.

De fractie zou wel graag zien dat de Rotterdamse luchthaven weer het zakenvliegveld wordt waar het oorspronkelijk voor was bestemd. In de zomermaanden stijgt echter de ene na de andere vakantievlucht op richting zonnig Zuid-Europa. Sturen op bestemmingen is vanwege Europese regelgeving onmogelijk, beseft Zeegers. ,,Vandaar dat D66 in Europa erop inzet om te regelen dat het wel mogelijk wordt.’’

Scenario's

Op initiatief van het CDA bespreekt de Rotterdamse gemeenteraad verschillende scenario’s voor de toekomst van Rotterdam The Hague Airport. Voor het eerst is krimp daar ook onderdeel van. ,,Ik zeg niet dat de luchthaven per se kleiner moet, maar het is wel iets waar we ook serieus over moeten nadenken’’, zegt CDA-raadslid René Segers. ,,Sluiting is erg ver weg, het lijkt mij een utopie. Al vind ik het standpunt van GroenLinks wel goed voor de discussie.’’

Wat de PvdA betreft is sluiting alleen een optie als er een goed alternatief is, zoals een luchthaven op zee. ,,Bovendien leidt sluiting tot een tekort in vluchtcapaciteit”, zegt raadslid Dennis Tak. De PvdA’er wil vooral een oproep doen aan de minister om met een visionair plan te komen. ,,Dat is er nu niet, terwijl iedereen ziet dat luchthavens tegen hun grenzen aan lopen.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam