Volledig scherm
Rijkshavenmeester René de Vries. © Port of Rotterdam

‘Grote zorgen om veiligheid op Rotterdamse wateren’

Rijkshavenmeester René de Vries van het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote zorgen over de veiligheid op de Rotterdamse wateren. Dat zegt hij naar aanleiding van het dodelijke ongeluk op de Nieuwe Maas tussen een sloep en een RIB-speedboot. Hij roept alle schippers om vooral ‘voorzichtig te varen’.

Op het oog ziet het er leuk uit: kano’s en kleine plezierbootjes die varen tussen de imposante zee- en binnenvaartschepen. ,,Maar die kleine schepen zijn op zo’n drukke route als de Nieuwe Maas ontzettend kwetsbaar. Mijn oproep is dan ook om heel voorzichtig te varen. Vrijdag hebben we helaas kunnen zien wat er gebeurt als het mis gaat. Dat is een drama voor alle betrokkenen. Dat staat buiten kijf.’’

De Rijkshavenmeester is verantwoordelijk voor de orde en veiligheid op de Nieuwe Maas, een belangrijke route naar de Rotterdamse haven waar jaarlijks 30.000 zeeschepen en meer dan 100.000 binnenvaartschepen varen. ,, Ook ik streef elke dag naar nul ongelukken. Maar de veiligheid op het water begint toch echt met het gedrag van de schipper’’, stelt De Vries.

Daarom worden twee keer per jaar schippers uitgenodigd op de verkeerscentrale van het Havenbedrijf en doet de havenautoriteit mee met het project Varen doe je Samen, dat vooral is bedoeld om recreatieve vaarders goed voor te lichten over de gevaren op onder meer de Nieuwe Maas. Daarnaast is het Havenbedrijf sinds vorig jaar extra zichtbaar op het water. De Vries schreef commerciële schippers een brief, waarin stond dat er extra toezicht op het vaargedrag zou komen. Dat ‘schrikeffect’ moet potentieel gevaarlijk vaargedrag voorkomen.

Quote

Laatst kwam op de Nieuwe Maas een speedboot voorbij waaraan een tractor­band was vastge­maakt met touw. Daarin zat een kind. Dan onderschat je écht de gevaren van deze rivier

Rijkshavenmeester René de Vries

Ondanks de aandacht die er is voor de vaarveiligheid gaat het nog regelmatig mis. Niet alleen vorig jaar in Rotterdam, toen de vrijdag aangevaren schipper Ben Gelderblom ook al bij een ongeluk betrokken was, maar ook recent nog in Zoutelande, Scheveningen en Antwerpen. Of dat komt door de opkomst van het aantal snelle boten op het water, in combinatie met onervaren schippers? De Vries: ,,Dat weet ik oprecht niet. Wel is het zo dat wij veel rare dingen zien gebeuren. Laatst nog: toen kwam op de Nieuwe Maas een speedboot voorbij waaraan een tractorband was vastgemaakt met touw. Daarin zat een kind. Dan onderschat je écht de gevaren van deze rivier, een van de drukste gevaarlijkste van noordwest Europa.’’

Het herindelen van de vaarbewijzen - zoals automobilisten, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs andere examens moeten afleggen – is mogelijk een manier om de veiligheid verder te vergroten. De Vries ziet daarin echter een taak weggelegd voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ,,Dit kunnen we niet in Rotterdam regelen. Dat moet landelijk. Want onze problemen spelen ook in andere delen van het land.’’

Bij veertien ongevallen in het beheergebied van het Havenbedrijf waren vorig jaar pleziervaarders betrokken. ,,Rijkelijk veel voor zo’n kleine groep vaarweggebruikers in de Rotterdamse haven’’, vindt de havenmeester René de Vries. De Nieuwe Maas is een Rijksvaarweg, zegt hij. ,,Daar gelden geen snelheidsbeperkingen. Wel gelden er de regels van goed zeemanschap.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws in Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

  1. Uit de kluiten gewassen Dodo moet trekpleister worden op ‘vergeten’ stuk Karel Doormanstraat
    PREMIUM

    Uit de kluiten gewassen Dodo moet trekpleis­ter worden op ‘vergeten’ stuk Karel Door­manstraat

    Een opgezette berggeit, oude kimono’s, een skelet zonder hoofd, kerkbankjes en een (deels) koperen plafond. De uitbundig gedecoreerde nieuwe horeca-gelegenheid van Rotterdammer Tan Do opent maandagmiddag de deuren aan de Karel Doormanstraat, tegenover muziektempel De Doelen. Grand café/restaurant Dodo is nog weer een stukje groter dan Little V, zijn bekende Vietnamese restaurant in Rotterdam.
  2. Tijd van keihard feesten op het Stadhuisplein is voorbij

    Tijd van keihard feesten op het Stadhuis­plein is voorbij

    Keihard feesten op het Stadhuisplein in cafés als De Après Skihut en Coconuts is voorbij. Het kostte aardig wat duw- en trekwerk door de coalitiepartijen, maar uiteindelijk ging D66 vandaag toch door de pomp: de partij is akkoord met beperkende maatregelen voor de feestcafés en daarmee is er een meerderheid voor het controversiële wethoudersvoorstel. Na 19.00 uur moeten de puien dicht zijn, geen muziek op de terrassen en binnen moeten er deursluizen worden gemaakt om het geluid binnen te houden.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
7164 stemmen