Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Havenwerkers weigeren Duits schip te lossen zolang niet naar de bemanning wordt gekeken

Havenmedewerkers van de Rotterdamse terminal van European Bulk Services (EBS) hebben afgelopen nacht geweigerd een Duits vrachtschip te lossen. Dat deden zij uit solidariteit naar de bemanning van het schip. De rederij van het schip MV Puma heeft een slechte naam op het gebied van arbeidsomstandigheden.  

Het schip MV Puma is van de rederij Blumenthal. Er werken ongeveer 17 bemanningsleden op van Filipijnse, Russische en Oekraïense afkomst. De kapitein weigerde in de Rotterdamse haven om een inspecteur aan boord te laten van de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) , een internationale vakbond die toeziet op de arbeidsomstandigheden aan boord van schepen. 

Hij wilde de arbeidsomstandigheden op het schip controleren, omdat bij andere schepen van Blumenthal al eerder misstanden zijn geconstateerd. Zo blijkt het eten aan boord niet aan de standaard te voldoen en wordt het personeel onderbetaald. Het maandloon van een vol matroos krijgt volgens vakbond FNV ongeveer 900 dollar voor een werkweek van 48 uur. Terwijl het internationale minimumloon 1085 dollar per maand is.

FNV Havens is lid van de ITF en werken in Nederrland samen. ,,De havenwerkers vinden het onacceptabel dat Blumenthal een ITF-inspecteur weigert en geen cao-afspraken wil maken‘’, zegt FNV-bestuurder Cees Bos. ,,Daarom besloten de havenwerkers om de MV Puma te boycotten en het schip niet te lossen. Wij hebben respect voor deze spontane solidariteitsactie’.’

 Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

  1. Niet alle schepen zijn voorbestemd om de woeste baren te overwinnen
    PREMIUM
    Rotterdam van Toen

    Niet alle schepen zijn voorbe­stemd om de woeste baren te overwinnen

    Redacteuren Priscilla van Agteren en Marcel Potters blikken elke week terug op het Rotterdam van vroeger. Deze week: niet alle schepen zijn voorbestemd om de woeste baren te overwinnen. De Jos Vranken was ooit een Duitse raderstoomboot. In Rotterdam werd het schip een bekend gezicht aan het Noordereiland, waar ze jarenlang dobberde als drijvend kantoor, winkel en tankstation voor de binnenvaart.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
7755 stemmen