Heel Holland hengelt naar ‘postcard’ tijdens songfestival: Rotterdam hofleverancier
Rotterdam is hofleverancier van ideeën voor de 41 lucratieve introductiefilmpjes, die tijdens het Eurovisie Songfestival in mei voor de optredens te zien zijn. Verenigingen en clubs uit de Maasstad kwamen met 138 suggesties voor de zogenoemde postcardvideo’s, waarin artiesten uit deelnemende landen voor zo’n 200 miljoen tv-kijkers worden voorgesteld. Op ruime achterstand volgen Amsterdam (65 inzendingen), Utrecht (33) en Den Haag (25).
Delen per e-mail
Naar aanleiding van een oproep van de NPO stroomden de suggesties uit alle delen van het land binnen. De teller is geëindigd op 1347, waarbij inzendingen van vrijwilligersorganisaties, koren, fanfares, studentenverenigingen en orkesten de hoofdmoot vormen. Ook sportclubs scoren flink - roeiverenigingen en zeilclubs voorop -, evenals carnavalsverenigingen. De provincie Zuid-Holland leverde met 414 de meeste suggesties voor de ‘postcards’, gevolgd door Noord-Holland (179) en Noord-Brabant (164). Ook Gelderland liet zich van zijn goede kant zien, met 136 inzendingen.
In totaal worden 41 video’s gemaakt, voor elk deelnemend land eentje. Bij eerdere edities van het songfestival werden vooral toeristische trekpleisters in het zonnetje gezet - winnaar Duncan Laurence streek in Israël voor zijn video neer op Mount Arbel - maar in 2020 gooit de organisatie het over een andere boeg. ,,We hebben er heel bewust voor gekozen om tijdens de postcards het beste van Nederland te laten zien: de mensen en hun gastvrijheid, in al hun diversiteit’’, meldde uitvoerend producent Sietse Bakker eerder.
Rijke oogst
Hilversum is tevreden met de respons. ,,Dit is een rijke oogst’’, zegt woordvoerder Danny Vormer van de ESF-organsatie. ,,We willen een zo divers mogelijk Nederland laten zien en als je het lijstje bekijkt, dan gaat dit lukken. Het aanbod is heel gevarieerd.’’
Het echte werk begint nu. Vertegenwoordigers uit Hilversum nemen de inzendingen nader onder de loep. ,,We gaan bij verschillende organisaties op bezoek, waarbij niet gezegd is dat die ook daadwerkelijk uitverkoren worden. Niemand heeft garanties’’, luidt de uitleg. ,,We willen Nederland verrassen.’’ Uiteindelijk wordt bekeken welke artiesten op welke plek gepresenteerd worden. ,,Deze filmpjes moeten een zo divers mogelijk beeld laten zien. Zowel van Nederland, als van de Nederlander.’’
We willen een zo divers mogelijk Nederland laten zien
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
Kerk van de Nazarener in Carnisse tijdelijke dagopvang voor daklozen
De Kerk van de Nazarener aan de Carnissesingel 240 in Rotterdam-Charlois is vanaf morgen een extra dagopvang voor daklozen. Dagelijks kunnen zij tussen 10.00 en 15.00 uur binnen warm worden en wat eten en drinken. -
Al dik duizend aanmeldingen voor Songfestivalvideo
Er is veel animo voor een rol in een presentatievideo van het Eurovisie Songfestival. Meer dan duizend vriendengroepen, orkesten en carnavalsclubs hebben al aangegeven te willen schitteren in één van de filmpjes die tijdens de halve finale en finale in Rotterdam Ahoy worden vertoond. ,,Rotterdammers steken boven alles uit: je merkt dat ze heel trots zijn op het songfestival en uitgebreide motivaties schrijven’’, zegt woordvoerster Babet Verstappen. -
Website malafide ‘Rotterdamse’ verhuurmakelaar uit de lucht
De website en Facebook-pagina van de malafide verhuurmakelaar Vermimi zijn sinds donderdag uit de lucht. Het bedrijf bood op internet niet-bestaande woningen aan en verleidde woningzoekenden om 24,95 euro inschrijfgeld te betalen. Een huis kregen de geïnteresseerden vervolgens niet te zien. -
PREMIUM
Tientallen hotelschoonmakers in Rotterdam verliezen hun baan door coronacrisis
Bijna vijftig hotelschoonmakers in de Rotterdamse regio raken binnenkort hun baan kwijt. Door de coronacrisis is de kamerbezetting in hotels drastisch afgenomen. Dat betekent minder werk voor de schoonmakers.
-
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
PREMIUM
‘Wie draait op voor extra maatregelen als nieuwbouwwijk Wilderszijde te lawaaiig blijkt?’
In samenwerking met indebuurt Rotterdam