Volledig scherm
Songfestivalwinnaar Duncan Laurence gaat uit zijn dak. Zijn ‘postcardfilmpje’ werd vorig jaar gedraaid op Mount Arbel in Israël. © Getty Images

Heel Holland hengelt naar ‘postcard’ tijdens songfestival: Rotterdam hofleverancier

Rotterdam is hofleverancier van ideeën voor de 41 lucratieve introductiefilmpjes, die tijdens het Eurovisie Songfestival in mei voor de optredens te zien zijn. Verenigingen en clubs uit de Maasstad kwamen met 138 suggesties voor de zogenoemde postcardvideo’s, waarin artiesten uit deelnemende landen voor zo’n 200 miljoen tv-kijkers worden voorgesteld. Op ruime achterstand volgen Amsterdam (65 inzendingen), Utrecht (33) en Den Haag (25).

Naar aanleiding van een oproep van de NPO stroomden de suggesties uit alle delen van het land binnen. De teller is geëindigd op 1347, waarbij inzendingen van vrijwilligersorganisaties, koren, fanfares, studentenverenigingen en orkesten de hoofdmoot vormen. Ook sportclubs scoren flink - roeiverenigingen en zeilclubs voorop -, evenals carnavalsverenigingen. De provincie Zuid-Holland leverde met 414 de meeste suggesties voor de ‘postcards’, gevolgd door Noord-Holland (179) en Noord-Brabant (164). Ook Gelderland liet zich van zijn goede kant zien, met 136 inzendingen.

In totaal worden 41 video’s gemaakt, voor elk deelnemend land eentje. Bij eerdere edities van het songfestival werden vooral toeristische trekpleisters in het zonnetje gezet - winnaar Duncan Laurence streek in Israël voor zijn video neer op Mount Arbel - maar in 2020 gooit de organisatie het over een andere boeg. ,,We hebben er heel bewust voor gekozen om tijdens de postcards het beste van Nederland te laten zien: de mensen en hun gastvrijheid, in al hun diversiteit’’, meldde uitvoerend producent Sietse Bakker eerder.

Rijke oogst

Hilversum is tevreden met de respons. ,,Dit is een rijke oogst’’, zegt woordvoerder Danny Vormer van  de ESF-organsatie. ,,We willen een zo divers mogelijk Nederland laten zien en als je het lijstje bekijkt, dan gaat dit lukken. Het aanbod is heel gevarieerd.’’

Het echte werk begint nu. Vertegenwoordigers uit Hilversum nemen de inzendingen nader onder de loep. ,,We gaan bij verschillende organisaties op bezoek, waarbij niet gezegd is dat die ook daadwerkelijk uitverkoren worden. Niemand heeft garanties’’, luidt de uitleg. ,,We willen Nederland verrassen.’’ Uiteindelijk wordt bekeken welke artiesten op welke plek gepresenteerd worden. ,,Deze filmpjes moeten een zo divers mogelijk beeld laten zien. Zowel van Nederland, als van de Nederlander.’’

Quote

We willen een zo divers mogelijk Nederland laten zien

Danny Vormer

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam