Volledig scherm
Een bunkerschip voorziet een groot containerschip in de Rotterdamse haven van brandstof. © Freek van Arkel/Havenbedrijf Rotterdam

Helft van de verkochte stookolie in de Rotterdamse haven is nu laagzwavelig

De verkoop van laagzwavelige scheepsbrandstof in de Rotterdamse haven groeit sterk. Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam. Met die bestellingen nemen rederijen een voorschot op de strengere milieueisen voor hun uitstoot. 

Per 1 januari 2020 mag de stookolie van zeeschepen op de wereldzeeën nog maar 0,5 procent zwavel bevatten. Nu is dat maximum nog 3,5 procent. Scheepseigenaren kunnen dat oplossen door filters te plaatsen of door schonere brandstof aan te schaffen. Zwavel kan zure regen veroorzaken en geeft stikstofvervuiling.

Programma

De helft van alle verkochte bunkers in november betrof  Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO). Dit blijkt uit de meldingen van brandstofinkoop die gedaan zijn via de TimetoBunker-app van het Havenbedrijf Rotterdam. Een derde van alle bunkermeldingen verloopt via dit computerprogramma. 

Volgens expert Ronald Backers van het Havenbedrijf is het beeld dat de app geeft representatief voor alle bunkerverkopen in Rotterdam: ,,Ik zie geen reden om aan te nemen dat de bedrijven die nog reguliere bunkermeldingen doen, heel andere klanten hebben met een heel ander aankoopgedrag van stookolie.” De app is sinds februari in gebruik.

Totale verkoop

In september werd 1700 ton VLSFO-stookolie verkocht, in oktober 32.000 ton en in november 95.000 ton. Daarmee is het percentage VLSFO binnen de totale verkoop van alle stookolie gegroeid van 1,8 procent in september naar 51,6 procent in november. 

Rotterdam behoort met Houston en Singapore tot ‘s werelds belangrijkste verkooppunten voor stookolie. Jaarlijks wordt er zo’n 20.000 keer gebunkerd, ofwel getankt. In totaal gaat het om meer dan 9.000.000 ton scheepsbrandstof.

Voor de scheepvaart op de Noordzee geldt nog strengere zwavelregelgeving, bunkerolie mag daar slechts 0,1 procent zwavel bevatten. Vandaar dat schepen op de Noordzee op gasolie varen, die wel de vereiste 0,1 procent zwavel bevat. Veel rederijen bestellen in Rotterdam VLSFO, omdat zij uiteraard niet alleen over de Noordzee, maar over de hele wereld varen. 

  1. ‘Het is voor familie van Orlando een nachtmerrie die tot op de dag van vandaag duurt’
    UPDATE

    ‘Het is voor familie van Orlando een nachtmer­rie die tot op de dag van vandaag duurt’

    Bij de Haagse rechtbank heeft vanochtend de zaak gediend van de 29-jarige Roy B. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij het overlijden van de 17-jarige Rotterdamse scholier Orlando Boldewijn in 2018. De moeder van Orlando woonde de regiezitting bij. ,,Voor de familie en vrienden van Orlando Boldewijn begon op maandag 19 februari 2018 een nachtmerrie die voortduurt tot op de dag van vandaag’’, zei de officier van justitie.
  2. 
Rotterdammer Jan Rijsdijk (77) werkte zich op van havenarbeider tot miljonair en nu vindt hij het tijd zijn paleisje te verkopen
    PREMIUM
    Foto-serie

    Rotter­dam­mer Jan Rijsdijk (77) werkte zich op van havenarbei­der tot miljonair en nu vindt hij het tijd zijn paleisje te verkopen

    Rotterdammer en succesvol havenondernemer Jan Anton Rijsdijk (77) wil zijn prachtige domein De Markgraaf in België opnieuw van de hand doen, maar dan voor een iets lagere prijs dan de 20 miljoen euro die het vijftien jaar geleden moest kosten. Het domein van nog geen 60 hectare wordt opgesplitst. ,,Zo’n 50 hectare komt in handen van het Agentschap voor Natuur en Bos. Ik ben er als groene jongen blij om, want de Kalmthoutse Heide wordt weer wat groter.”

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam