Volledig scherm
© ANP

Helft van RET-bussen komt te laat bij halte

RotterdamDe helft van alle RET-bussen rijdt niet op tijd. Ook bijna een op de vijf trams en een op de tien metro's zijn niet stipt. Dat blijkt uit cijfers die deze krant bij de Stadsregio Rotterdam opvroeg.

De score is niet alleen slecht nieuws voor reizigers, maar ook voor de RET. Met de stadsregio is afgesproken dat 97 procent van alle voertuigen op tijd rijdt. Zo niet, dan moet het bedrijf een fikse boete betalen.

Vooral de slechte prestaties van de bus zijn opvallend. Vorig jaar reed nog ruim 90 procent van de bussen in deze regio op tijd. Maar sinds het ingaan van de nieuwe busconcessie - de RET mag sinds december 2012 bijna ál het busvervoer in de regio verzorgen - is het flink mis met de stiptheid van de bus. Nu vertrekt slechts 53 procent op tijd.

Norm verscherpt
De stadsregio vermoedt dat de slechte prestaties van de bus het gevolg zijn van de nieuwe norm, die dit jaar is verscherpt om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. 'In de oude busconcessie mocht de bus 180 seconden te laat vertrekken. Nu is dat nog maar 60 seconden,' legt woordvoerder Pieter Maessen uit.

De RET zal volgens hem snel een oplossing moeten vinden voor dit probleem. 'Dit is een overgangsjaar waarin ze geen boetes krijgen. Maar als de situatie volgend jaar zo blijft, wordt de RET wel beboet.'

Een op vijf trams te laat
Bij de tram bleef de punctualiteit dit jaar ongeveer gelijk aan vorig jaar. De stiptheid is wel iets verbeterd ten opzichte van 2011. Toch rijdt nog steeds bijna een op de vijf trams te laat weg van het beginpunt, blijkt uit de cijfers.

Ook voor dit vervoermiddel is afgesproken dat 97 procent op tijd vertrekt. Goed nieuws is wel dat er steeds minder trams (3 procent) te vroeg wegrijden. Dit leidde in het verleden tot veel ergernis bij reizigers.

Verbeteren punctualiteit
De RET zegt constant bezig te zijn met het verbeteren van de punctualiteit. 'We doen alles wat in onze macht ligt om de punctualiteit van het openbaar vervoer in de regio zo hoog mogelijk te houden, maar moeten wel reëel zijn.'

'Deze regio is een van de meest druk bevolkte, complexe regio's in Nederland. We lopen daarbij tegen dezelfde problemen aan als andere weggebruikers,' zegt woordvoerder Frouke Albers.

Zelfde files als automobilisten
'Onze bus- en trambestuurders staan in dezelfde files als automobilisten. Verder zijn er zaken waar we geen invloed op hebben, zoals verkeersongelukken of een openstaande Erasmusbrug.'

De RET zet daarom vraagtekens bij de haalbaarheid van de punctualiteitseisen. 'Probeer in Rotterdam met de auto maar eens een bestemming te bereiken waarbij je tijdens de reis niet meer dan 60 seconden vertraging mag oplopen.'