Volledig scherm
Minister Eric Wiebes nam het onderzoek met de plannen voor het ombouwen van de raffinaderijen in Rotterdam in ontvangst. © H-Vision

Het kost 2,5 miljard euro, maar dan zijn de olieraffinaderijen in de Rotterdamse haven een stuk milieuvriendelijker

Het kost 2,5 miljard euro, maar dan is de Rotterdamse haven tot in lengte van jaren verzekerd van het voortbestaan van z’n olieraffinaderijen.

Door de brandstoffabrieken op waterstof te laten draaien, in plaats van kolen en gas, kunnen Shell, ExxonMobil en BP aan de milieueisen voldoen. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie die dinsdagmiddag is gepresenteerd. Voor het benodigde geld kijken de bedrijven naar de overheid.

Volgens Jaap Hoogcarspel is de ombouwoperatie ‘essentieel’. Hij is als projectdirecteur aangesteld door de bedrijven uit de Rotterdamse haven. ,,De vraag naar producten uit de Rotterdamse haven groeit. Die moeten we blijven leveren én we moeten de klimaatdoelen halen.’’

Olieraffinaderijen blijven nog ‘heel lang nodig’, zegt Shell-directeur Jos van Winsen. Zijn raffinaderij in Pernis is de grootste van Europa. ,,Natuurlijk rijden steeds meer auto’s elektrisch, maar voor zware transporten werkt dat nog niet. Vliegtuigen kunnen niet met een verlengsnoer de lucht in.’’ Ook leveren raffinaderijen stoffen als nafta aan de chemische industrie voor de productie van plastic, geneesmiddelen en meststoffen.

Sluiten

De Rotterdamse haven telt vijf olieraffinaderijen. Behalve Shell, ExxonMobil en BP hebben ook Gunvor en Vitol er een staan. Samen goed voor zo’n 3.300 werknemers. Volgens Van Winsen zullen de komende jaren raffinaderijen sluiten, maar eerst die elders in Europa. De Rotterdamse brandstoffabrieken zullen als laatste blijven draaien, als alle milieumaatregelen worden genomen. Volgens hem kan dat hier gemakkelijker, omdat er meerdere raffinaderijen dichtbij elkaar staan.

Volledig scherm
De raffinaderij van Shell in Pernis © ANP

De Shell-man voorspelt zelfs een toekomst waarbij windmolens op zee stroom leveren aan zijn raffinaderij in Pernis. ,,Er staan er nog lang niet genoeg molens. We moeten als gekken bijbouwen.’’

Waterstofgas is een brandstof die gemaakt wordt uit water. Als de productie gebeurt met groene stroom van windmolens en zonnepanelen is dat milieuvriendelijk. De 2,5 miljard euro is nodig voor de bouw van twee waterstoffabrieken op de Maasvlakte, de bouw van een pijpleiding naar de bedrijven, het aanpassen van de raffinaderijen en de aanleg van een ondergrondse opslag in een leeg gasveld onder de Noordzeebodem voor de vervuilende uitstoot die nog steeds vrijkomt. Overheidssteun is vereist, zegt Hoogcarspel. ,,Anders zijn deze investeringen niet rendabel.’’

‘Gidsland’

Minister Eric Wiebes (Economische zaken, VVD) nam het onderzoek dinsdagmiddag in ontvangst. Volgens hem heeft Nederland ‘de ambitie om gidsland te worden op het gebied van waterstof’. Hij liet zich er niet over uit of dat ook betekent dat de regering de gevraagde miljarden schuift.

De presentatie was in het kantoor van Vopak in Rotterdam. Dit tankopslagconcern doet ook mee in project H-Vision, zoals de waterstofplannen zijn gedoopt. TNO, AirLiquide, de Gasunie en Uniper zijn andere bekende bedrijven. Uniper is uitbater van de kolencentrale op de Maasvlakte, die in waterstof een nieuwe toekomst ziet.

Volgens Hoogcarspel kan in 2021 het besluit vallen om het project door te zetten. Het bouwen van de eerste waterstoffabriek duurt dan nog vijf jaar.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in.

  1. Recordhoeveelheid drugs onderschept in de Rotterdamse haven: ‘Smokkelaars voelen zich veilig’
    VIDEO

    Recordhoe­veel­heid drugs onder­schept in de Rotterdam­se haven: ‘Smokke­laars voelen zich veilig’

    Als drugssmokkelaars grote partijen verschepen, wanen zij zich onkwetsbaar. En dat is precies wat er de laatste tijd gebeurt in de Rotterdamse haven. Er zijn in 2019 opvallend veel cocaïne-transporten van meer dan 1000 kilo onderschept. Voorheen waren zulke risicovolle partijen zeldzaam. ,,Met de vangsten hebben we ze in ieder geval pijn gedaan’’, zegt officier van justitie Ernst Pols.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam