Volledig scherm
Sloep Piet Hein. © MediaTV

‘Hij was nog maar twee weken aan het varen na revalidatie na vorige aanvaring’

De schipper van de sloep, die vanmiddag in botsing kwam met een supersnelle rubberboot, ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Dat zeggen twee goede bekenden van hem. 

Het gaat volgens hen om Ben Gelderblom van rederij Rotjeknor. Vorig jaar mei kwam een sloep van zijn rederij óók in botsing met een watertaxi. Dit keer gaat het om een andere sloep, namelijk de Piet Hein. Dat is een marinesloep uit de jaren 50.

De goede bekenden van de schipper staan bij de Nieuwe Maas waar zich vanmiddag een drama voltrok. Hoe kán het dat Ben opnieuw bij een bootongeluk is betrokken, vragen zij zich af. ,,Het is vreselijk. We hebben nog geholpen om de nieuwe boot die hij heeft aangeschaft op te bouwen.’’ 

Vorig jaar mei voer een watertaxi tegen de sloep Oldie aan. Drie mensen raakten toen gewond, onder wie schipper Ben Gelderblom. Hij werd later in de week geopereerd aan de breuk in zijn been. Een lange revalidatie volgde. 

Pas twee weken geleden begon Gelderblom weer met varen, zeggen de goede bekenden. ,,Het is echt verschrikkelijk dit. Bizar: de verzekeringskwestie van vorig jaar loopt zelfs nog. En nu is de nieuwe boot ook kapot.’’

Zwaaien

Gelderblom (59) stond bij z'n vorige bootongeluk achterop z'n sloep. Zwaaiend probeerde hij de op hem af stormende watertaxi te waarschuwen. Die leek hem niet te zien. Zo ver bekend is dit ongeluk, dat ter hoogte van de Erasmusbrug gebeurde, nog steeds in onderzoek. Gelderblom voer toen met een groep van elf toeristen uit Limburg. Twee van de toeristen raakten ook gewond.

Gelderblom is in 2016 met rederij Rotjeknor begonnen. Rotjeknor heeft één sloep, eerst was dat de Oldie en nu de Piet Hein. De rederij noemde hij zijn ‘levenswerk en droom’. 

Het Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de orde en veiligheid op de Nieuwe Maas. De rivier is een belangrijke route naar de Rotterdamse haven. De havenautoriteit houdt sinds een paar jaar extra controles omdat tussen de tienduizenden schepen van en naar de haven een groeiend aantal plezierjachten, watertaxi’s, waterbussen, sloepen en waterscooters laveert. Ook zijn er gedragsconvenanten afgesloten met de verhuurders van recreatieboten zoals de snelle RIB’s heeft het Havenbedrijf het aantal voorlichtingsbijeenkomsten opgeschroefd. Sinds vorig jaar zijn er meer bijeenkomsten met zowel beroepsschippers als recreatievaarders over elkaars gedrag op het water.

Bij 14 ongevallen in het beheergebied van het Havenbedrijf waren vorig jaar pleziervaarders betrokken. ,,Rijkelijk veel voor zo’n kleine groep vaarweggebruikers in de Rotterdamse haven’’, vindt de havenmeester René de Vries. De Nieuwe Maas is een rijksvaarweg, zegt hij. ,,Daar gelden geen snelheidsbeperkingen. Wel gelden er de regels van goed zeemanschap.’’ 

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (89%)
  • Alleen daar waar overlast is (3%)
  • Nergens (8%)
3128 stemmen