Volledig scherm
PREMIUM
René Berkvens bij het werkschip Isle of Jura aan de kade van scheepswerf Damen in Gorinchem. © Cor de Kock

Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw

InterviewVeertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.

,,Net een spin.’’ René Berkvens bewondert de Isle of Jura aan de kade van scheepswerf Damen in Gorinchem. Schilders leggen de laatste hand aan het werkschip. Op iedere hoek van het dek staan kranen gemonteerd, als poten van een dier. Dat eigen karakter maakt voor de 63-jarige topman ‘bootjes zo leuk’. ,,Een schip heeft een naam, het wordt gedoopt, het is zelfstandig, het heeft een logboek. Het heeft een verhaal. Het leeft twintig, dertig, soms wel veertig jaar.’’ Zelf werkt hij drie decennia bij de scheepsbouwer, de laatste twaalf jaar als ceo. Een periode waarin de industrie in Nederland een opvallende ontwikkeling doormaakte. Toen hij begon ging het over de teloorgang, nu over de toekomst.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Wat vinden jullie van het nieuwe ontwerp van het Feyenoordstadion?

Wat vinden jullie van het nieuwe ontwerp van het Feyenoordstadion?

  • Wow, dit is te gek! (68%)
  • Is dit alles...? Valt een beetje tegen (17%)
  • Het heeft inderdaad veel weg van de Kuip (15%)
29179 stemmen