Volledig scherm
PREMIUM
Theo van Ravesteyn, vertrekkend directeur Nederland bij rederij MSC. ,,Ik ben een zondagskind.‘’ © German Villafane

Hoe een Rotterdamse jongen verslingerd raakte aan zeecontainers

Een van de markantste havenbaronnen van Rotterdam zwaait af. Theo van Ravesteyn kwam 64 jaar geleden ter wereld in een zeemanshuis, struinde als jonge scheepsagent rond op Katendrecht en zag hoe de container de wereld veranderde. ,,Havenbaron? Nee, ik ben een cargadoor en daar ben ik trots op.’’

Volledig scherm
Het containerschip MSC Oscar vaart voor het eerst de Rotterdamse haven binnen. © fotopaulmartens.nl

Opeens brak de zon door!’’ Theo van Ravesteyn vertelt over de binnenkomst van de MSC Oscar in de Rotterdamse haven, op dat moment het allergrootste containerschip ter wereld. Vierhonderd meter lang, zestig meter breed. Het dek heeft een oppervlakte van vier voetbalvelden.

,,Een capaciteit van meer dan 19.000 TEU. Weet je hoeveel dat is? Eén TEU is de standaardmaat voor zeecontainers. Als ik twintig jaar geleden had voorspeld dat we schepen zouden krijgen met meer dan 19.000 TEU, dan was ik in een dwangbuis afgevoerd.’’ En op een lentedag in 2015 kwam die reus hier aan. Het was somber weer, regen dreigde. Van Ravesteyn baalde. Van een glorieuze entree leek weinig terecht gekomen. ,,Maar op het moment dat het schip in het zicht kwam, weken de wolken. Paf! De zon straalde het schip aan. Zo mooi, ik kan er nog van genieten.’’

In samenwerking met indebuurt Rotterdam