Volledig scherm
Een metrotoestel van vervoersbedrijf RET passeert de overweg Schenkelsdijk tijdens een schouwrit. De testritten voor het traject Hoekse Lijn worden uitgevoerd om de berijdbaarheid van de lijn en de voertuigbeveiliging te testen. © ANP

Hoekse Lijn geslaagd voor belangrijke veiligheidstest: 30 september gaat metro écht rijden

Niets lijkt de ingebruikname van de Hoekse Lijn nog in de weg te staan: de nieuwe metro heeft de belangrijkste beveiligingstest doorstaan. De eerste passagiers kunnen 30 september mee.

Ingebruikname staat vooralsnog gepland voor 30 september, zo schrijft de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils in een brief aan de gemeenteraad. Inmiddels hebben er 2500 testritten plaatsgevonden die zonder grote obstakels zijn verlopen. Op het moment dat de metro tussen Schiedam en Hoek van Holland gaat rijden zal, als back-up, óók het vervangend busvervoer nog beschikbaar zijn. Als problemen uitblijven, stoppen de bussen enkele weken later met rijden.

Aanvankelijk gaat ‘verlengde metrolijn B’ (zoals de Hoekse Lijn heet) volgens de reguliere dienstregeling rijden. Vanaf Hoek van Holland kunnen passagiers dan 1 keer per 20 minuten richting Rotterdam, vanaf Maassluis Steenwijkpolder 1 keer per 10 minuten. De extra spitsritten worden pas in een later stadium toegevoegd, waarschijnlijk na vier weken. 

Exploitatie

,,Belangrijk nieuws is dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport de ISA-verklaring en het informatiedossier hebben beoordeeld en een positief advies hebben gegeven voor de afgifte van de indienststellingsvergunning", aldus Van Gils. ,,Een belangrijke stap op weg naar exploitatie van de Hoekse Lijn.” Zoals eerder ook al gemeld zijn er nog wel storingen met de zogenoemde frequency generator, het aggregaat. Dit wordt tijdens het testen opgelost door het systeem te resetten. Eind september vindt een update plaats van de software van het aggregaat, waarmee naar verwachting een groot deel van de storing wordt opgelost.

Aanvankelijk zou de metroverbinding in september 2017 al klaar zijn. Fouten in de beveiligingssoftware zorgden voor de grootste vertraging. Het bleek onder meer ingewikkeld te zijn om de programmatuur geschikt te maken voor zowel metrostellen als het vervoer van goederen.De spoorverlenging tot het strand, inmiddels Metro aan Zee genoemd, gaat ondertussen minder rap dan gepland. Dat heeft alles te maken met de vertraging van de ombouw.

Vooralsnog is de planning dat de verlenging in 2021 klaar moet zijn. Dit houdt in dat het station Hoek van Holland Strand dan gereed is en reizigers op enkele meters afstand van het strand uit de metro kunnen stappen. De gemeente Rotterdam is nu bezig met het ‘herijken’ van die planning. Volgende maand verwacht zij nieuwe data te kunnen geven.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws in Waterweg en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam