Volledig scherm
De gestrande containers belanden op allerlei bedrijfsterreinen. © ANP

Eerste terminal in Rotterdamse haven weer open na cyberaanval

CyberaanvalContainerbedrijf APM heeft een van de twee terminals in de Rotterdamse haven weer geopend. Wel is de volledig geautomatiseerde terminal op de Tweede Maasvlakte nog gesloten als gevolg van de cyberaanval van dinsdag.

Leon van Heel on Twitter

Er komen en vertrekken weer containers vanaf @APMTRdam op Maasvlakte 1. Stapje bij beetje komt de terminal op gang. @rdstad #portofrotterdam

De geopende terminal op de Maasvlakte is wel beperkt bruikbaar. Alleen het aanleveren van producten voor export per vrachtwagen is daar mogelijk.

De door de havenhack gestrande containers belanden op allerlei bedrijfsterreinen in de Rotterdamse regio.

Bij Kramer, een van de grootste containerstallingen in de Rotterdamse haven, zijn er inmiddels honderden afgezet door truckers die hun vracht niet kwijt kunnen bij het platgelegde APM Terminals, meldt Ted Holleman van Kramer. Onduidelijk is wanneer ze weer worden opgehaald en of ze ooit hun bestemming zullen bereiken. ,,We gaan ervan uit dat degene die de containers hier aflevert daarvoor zorgt.'' Het gaat om containers gevuld met winkelvoorraden en bestellingen van bedrijven. Duizenden containers zijn getroffen door de cyberaanval.

Containeroverslagbedrijf APMT werd dinsdag slachtoffer van een wereldwijde aanval van ransomware, software die computers gijzelt door alle bestanden te versleutelen. De twee terminals van APM in de Rotterdamse haven gingen op zwart en zijn tot op heden nog steeds buiten bedrijf. Mochten ze weer tot leven komen, dan zullen ze niet meteen voluit kunnen draaien.

Behalve Kramer hebben ook 'binnenlandse' stallingen als het Container Transferium bij Alblasserdam en het 's-Gravendeelse Internationaal Container Transport de poorten geopend voor gestrande containers. Het containerknooppunt Alpherium bij Alphen aan den Rijn liet gisteren weten dat het inmiddels in de problemen dreigt te komen, omdat nu meer containers binnenkomen dan er uitgaan.

Koelcontainers

Grootste probleem zijn de koelcontainers, zegt Holleman. ,,Die moeten ook nog aangesloten worden op een stroomvoorziening.'' Zijn bedrijf overweegt een apart terrein in te richten voor de containers met bevroren groente, fruit en vlees. ,,De grote vraag is hoe lang APM eruit ligt.''

Schepen die naar de APM-terminals zouden varen, wijken uit naar Bremerhaven en Antwerpen. Bij de concurrerende terminals van APM in de Rotterdamse haven hebben zij zich nog niet gemeld. ECT, Rotterdams grootste containeroverslagbedrijf, is welwillend APM de helpende hand toe te steken, maar vreest straks opgescheept te zitten met containers waarvan door de computerstoring onduidelijk is waar ze naartoe moeten. ,,Dan wordt ons terrein voller en voller en kunnen wij onze eigen containers niet kwijt'', schetst Rob Bagchus van ECT. ,,Dat soort kwesties moet eerst opgelost worden.''

'Geld kabinet nodig voor cyberveiligheid'

Op de begroting van 2018 moet geld worden vrijgemaakt om het bedrijfsleven te ondersteunen in de strijd tegen cybercriminaliteit. MKB Nederland pleit voor een bedrag van tenminste 100 miljoen euro. De Nederlandse economie is digitaal erg kwetsbaar, volgens de belangenvereniging voor het midden- en kleinbedrijf. ,,De grote cyberaanvallen van deze week onderstrepen dat opnieuw. Investeringen in cyberveiligheid dulden daarom geen uitstel'', wijst voorzitter Michaël van Straalen op de kabinetsformatie. ,,Demissionair kabinet of niet, vanaf de volgende begroting moet structureel extra geld worden vrijgemaakt.'' Van Straalen benadrukt dat bedrijven zelf geld in cyberveiligheid moeten steken, maar vindt dat steun van de overheid onontbeerlijk is. ,,De behoefte aan objectieve en concrete informatie is enorm.''