Volledig scherm
Vmbo-leerlingen Ouissam en Kaoutar gingen voor de films in gesprek met kleinzonen van de oud-directeur van een joodse school. © Project Ongehoord

Hoofdrol voor Rotterdamse tieners in films over discriminatie

Zes Rotterdamse tieners hebben zich verdiept in confronterende onderwerpen, om zo het gesprek op gang te brengen bij leeftijdsgenoten. Ze hebben een hoofdrol in een nieuw lespakket: Project Ongehoord.

De gemeente Rotterdam heeft 35.000 euro uitgetrokken voor het lespakket dat tien documentaires omvat waarin scholieren en mbo-studenten op onderzoek uitgaan. Deze korte films van dialoogbedrijf Turning Point moeten handvatten bieden om op school met elkaar in gesprek te gaan over discriminatie en uitsluiting. Aan de hand van thema’s rondom de Tweede Wereldoorlog reflecteren de pubers, die bijna allemaal ervaring hebben met discriminatie, op hun eigen leven.

In drie van de documentaires spelen zes Rotterdamse leerlingen van het Avicenna College en Zadkine de hoofdrol. Mbo’ ers Elise (17, Hollandse ouders) en Mina (18, Afghaanse ouders) gaan dieper in op het thema vluchten, door te praten met de Joodse Luise die als kind uit Duitsland weg wist te komen. De meiden praten ook met Syrische vluchtelingen en Vluchtelingenwerk. Mbo’ ers Maria (17, Koerdische ouders) en Sena (18, Turkse ouders) duiken in het thema herdenken: over waarom we wel collectief stilstaan bij de Tweede Wereldoorlog maar niet bij slachtoffers uit gebieden waar hun familieleden vandaan komen. Verder gaan de vmbo-leerlingen Ouissam en Kaoutar (15, Marokkaanse ouders) in gesprek met kleinzonen van de oud-directeur van een joodse school, over het uitsluiten van kinderen op basis van hun geloof. Een gesprek met het Ministerie van Onderwijs over kansenongelijkheid leidt uiteindelijk bij de meiden tot vragen die ze stellen aan docenten, over wat zij doen om elk kind kind even sterk het gevoel te geven dat het ertoe doet.

Het is de bedoeling dat het klassikaal bekijken van elke film een gesprek op gang brengt. Onderzoek van onder meer de Universiteit van Amsterdam wijst uit dat dit hard nodig is. Want terwijl de samenleving diverser wordt, neemt de polarisatie toe. Nederlandse kinderen vinden het minder belangrijk dat alle etnische groepen dezelfde kansen hebben, dan kinderen uit andere landen. Dit kan worden aangepakt door gesprekken te voeren op school, stelt onderzoeker Anke Munnikstra, maar docenten gaan soms thema’s uit de weg en uit datzelfde onderzoek blijkt dat Nederlandse kinderen zich minder veilig voelen om hun mening te geven in de klas, dan andere kinderen. Althans: vooral kinderen van migranten voelen zich niet gehoord.

Wethouder Judith Bokhove (Jeugd) sprak donderdag bij de lancering haar steun uit voor het lespakket, ook namens wethouder Said Kasmi (Onderwijs) en burgemeester Ahmed Aboutaleb. ,,Wij vinden dat haat en racisme de weg plaveien naar geweld Alleen als we naar elkaar luisteren en de ander proberen te begrijpen, zetten we stappen vooruit.”

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam