Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT

Kind van arme en rijke ouders steeds minder vaak bij elkaar in de klas

De tweedeling in het Rotterdamse onderwijs neemt toe. Ouders met een hoog inkomen kiezen steeds vaker een school waarop ook andere 'rijke' kinderen zitten.

Dat blijkt uit een rapport van de Onderwijsinspectie over de stand van zaken van het onderwijs in Nederland. Daaruit blijkt dat de ongelijkheid in onderwijskansen toenemen. Opvallend is dat de laatste jaren met name een toenemende tweedeling is te zien tussen leerlingen met rijke en arme ouders. 

Ouders met een hoog inkomen zoeken bewust naar een school met leerlingen die ook uit een bemiddeld gezin komen. In Rotterdam zou eigenlijk 60 procent van de leerlingen van school moeten veranderen om tot een evenwichtige verdeling naar inkomen te komen, zo becijferde de onderwijsinspectie. Alleen in Den Haag is de tweedeling arm-rijk groter.

Segregatie

Het opleidingsniveau van de ouders, en met name de etnische achtergrond, speelt de laatste jaren juist steeds minder een rol bij de segregatie. Leerlingen met een niet-westerse achtergrond gaan in Rotterdam veel vaker naar een school met westerse scholieren, in vergelijking met 8 jaar geleden.

De tweedeling in het Rotterdamse onderwijs wordt volgens de onderwijsinspectie voor een groot deel verklaard doordat mensen met gelijk inkomen, opleidingsniveau en migratie-achtergrond sowieso al bij elkaar in de wijk gaan wonen. De scholen in de buurt worden dan dus automatisch bevolkt door een vrij homogene groep. Maar die segregatie tussen scholen wordt nóg sterker doordat rijke ouders uit armere wijken hun kind naar een school in een rijke wijk sturen, bijvoorbeeld om naar school met een specifiek profiel, zoals vrije school of montessori, te gaan. 

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam