Volledig scherm
Maarten van Lier, directeur van de Markthal © Huisfotograaf

Klanten laten geld rollen in de Rotterdamse Markthal

De Markthal in Rotterdam is een goudmijntje. Bijna een half jaar is de koopkathedraal aan de Maas open en het loopt nog steeds storm. Bezoekers genieten van het kleurrijke complex, maar laten ook de kassa's rinkelen.

De Markthal breekt alle records. Met nu al ruim 4 miljoen bezoekers, lijkt het duizelingwekkende aantal van 10 miljoen in één jaar tijd niet onmogelijk. Onderzoek wijst bovendien uit dat bijna 71 procent van de klanten ook werkelijk een aankoop doet in het foodwalhalla aan de Maas. De koopkathedraal is miljoenenbusiness.

Directeur Maarten van Lier van de Markthal is apetrots. En niet zonder reden. De top­attractie in hartje stad lokt massa's mensen, die niet alleen artistieke kiekjes maken van dit architectonische wonder, maar óók in groten getale de portemonnee trekken om bij de versunits, in horecazaken of winkels een aankoop te doen.

Het geld rolt dus in het complex aan de Binnenrotte. ,,Van de mensen die wat kopen, doet de helft dat bij een van de vers­units op de marktvloer, of in een horecakraam. Dat bezoekers dus alleen komen kijken en niets kopen, da's onzin. Ze besteden volop.'' Marktonderzoeksbureau Strabo deed in januari twee dagen lang uitgebreid onderzoek naar de achtergronden van de bezoekers in de Markthal. En dat leverde een helder beeld op van wie de koopkathedraal binnenwandelen, wát ze daar komen doen en waar ze vandaan komen. En - dat ook - waar er nog winst valt te behalen.

Van Lier: ,,Met deze cijfers kunnen we bepalen wat we moeten doen om de bezoekers nog meer te pleasen. Kijken naar de branchering, het aanbod van producten, de openingstijden. Zo overwegen we om ook op zondag om 10 uur open te gaan. Klanten moet je niet voor de deur laten wachten. Klanten moet je helpen.''

Lees meer in AD Rotterdams Dagblad

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam