Volledig scherm
Black Friday is een fenomeen in de Verenigde Staten dat nu over lijkt te waaien. © Archieffoto AP

Koopjesdag Black Friday komt naar Rotterdam

Black Friday, de uit Amerika overgewaaide koopjesdag na Thanksgiving, krijgt vaste voet in Rotterdam. Met exclusieve aanbiedingen, winacties en kortingen pakt de stad in het laatste weekeinde van november uit. Een eerste stap naar méér.

Als eerste winkelstad in Nederland krijgt Rotterdam een eigen versie van de in de VS immens populaire Black Friday, de dag dat koopjesjagers elkaar verdringen voor de goedkoopste spullen. ,,De hele stad doet mee, de winkeliers, hoteliers, horeca-ondernemers en evenementenorganisatoren'', zegt Dominique van Elsacker van Urban Department Store Rotterdam.

Rotterdam mikt met dit evenement op de stad- en de regiobewoner, maar ook op de Groninger, Limburger en op de Belg. ,,Bezoekers van buiten de regio willen we verleiden om van Black Friday een weekeindje Rotterdam te maken.'' Voor mannen die een hekel aan shoppen hebben: er komt een mancave om te gamen en te sporten.

Quote

Rotterdam wil de meest vernieuwen­de binnenstad van de Benelux worden

Dominique van Elsacker

Black Friday aan de vooravond van Sinterklaas en kerst is een eerste stap naar de 'nieuwe' winkelstad Rotterdam. Van Elsacker: ,,Rotterdam wil de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux worden. Als Apple een nieuw product uitbrengt, gebeurt dat als vanzelfsprekend in Rotterdam.''

Binnen enkele decennia is winkelen niet meer wat het nu is. De binnenstad is er straks meer en meer voor vertier. De winkelier ontkomt er niet aan om in te spelen op evenementen als Film International of het North Sea Jazz Festival. ,,Denk aan optredens van muzikanten in winkels, of films.''

De weg naar Winkelstad Rotterdam 2030 gaat geleidelijk. Eerst: ruimere openingstijden, een betere bewegwijzering, inspelen op meer fietsers, wellicht een mooiere invulling van het Van Oldenbarneveltplein. Daarna: een winkelevent rond het Suikerfeest (,,Dat past bij een multiculturele stad als Rotterdam'') en de introductie van hands­freeshopping, waarbij je de gekochte spullen in de winkels achterlaat en later ophaalt in een centraal gelegen kluis. Nog later: kleren passen met een 3D-bril op.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam