Volledig scherm
Morgen wordt het laatste boogdeel van de stalen brug van het Theemswegtracé in elkaar gehesen. © Danny Cornelissen

Laatste deel van boogbrug Theemswegtracé wordt in elkaar gehesen

Het laatste boogdeel van de stalen brug van het toekomstige Theemswegtracé wordt morgen in de rest van de constructie gehesen. Dan zijn de twee spoorbruggen officieel gereed om komend voorjaar op hun plek te worden gereden.

Het gaat om een boogbrug met een totale lengte van 269 meter die volgend jaar prominent in het zicht komt te liggen bij de Thomassentunnel, waar het A15-verkeer er onderdoor zal rijden. De andere brug komt bij de Rozenburgsesluis te liggen en heeft een lengte van ruim 176 meter.

Laatste werkzaamheden

De twee bruggen worden in maart en mei op hun plek gereden. In de tussentijd worden de afbouw- en laswerkzaamheden uitgevoerd, worden er pijlers gestort en oplegbalken uitgehard.

Het Theemswegtracé is een nieuw stuk spoor van 4 kilometer. Hiermee wordt de Havenspoorlijn, het begin van de Betuweroute, verlegd. Het spoor wordt eind 2021 opgeleverd en moet een oplossing voor het verwachte capaciteitsprobleem bij de Calandbrug bieden.

Er wordt hier namelijk een groei van het spoorvervoer en het scheepsvaartverkeer van en naar de Britanniëhaven verwacht. Met de verlegging van het spoor, wordt het spoorverkeer niet meer gehinderd door brugopeningen.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam