Volledig scherm
Het hoekpand is in oude stijl opgeknapt, een voorbeeld voor de rest van de straat. © Ossip van Duivenbode

Lijnbaan in oude stijl

De Lijnbaan in Rotterdam is toe aan een nieuwe uitstraling, vinden de eigenaren. Of beter: een 'oude uitstraling', want de sfeer van weleer dient als uitgangspunt. 'Het huiskamergevoel uit de jaren '50 moet terug.'

Volledig scherm
De Lijnbaan in de jaren vijftig © Archieffoto ANP
Volledig scherm
© Archieffoto ANP
Volledig scherm
© Archieffoto ANP

Het vernieuwde winkelpand op de hoek van Lijnbaan en de Aert van Nesstraat, de sportschoenenwinkel JB, is precies zoals de Lijnbaan-nieuwe-stijl er moet uitzien. 'Transparanter en warmer. Met gebruik van natuurlijke materialen en veel glas. Meer zoals het vroeger was. Veel gezelliger dan de renovatie uit de jaren '90.'

Aan het woord is Robert Winkel van het Rotterdamse kantoor Mei Architects. Hij heeft deze week de opdracht gekregen om de Lijnbaan een nieuw gezicht te geven. De prijsvraag was uitgeschreven door de Vereniging Lijnbaanakkoord, een verzameling van pandeigenaren en andere betrokkenen.

Rijksmonument
Sinds drie jaar is het Lijnbaan-gebied een rijksmonument, wat betekent dat iedere aanpassing moet passen binnen het oorspronkelijk ontwerp van Van den Broek en Bakema, de geestelijk vaders van Europa's eerste autovrije winkelstraat.

Veel mensen hebben nog het beeld van een rommelige, verwaarloosde Lijnbaan. Maar Winkel benadruk dat het in de jaren '50 juist een gemoedelijke en gezellige winkelstraat was. 'Met oog voor de menselijke maat. Ook werden er veel natuurlijke materialen gebruikt, zoals hout. Bijzonder was ook de verlichting, dat was een echt spektakel. Dat huiskamergevoel moet weer terugkeren.'

Verrommeling
In de jaren '70 en '80 nam de verrommeling toe. In de jaren '90 is met een grootscheepse renovatie weer eenheid gekomen in de Lijnbaan. 'Maar het was wel allemaal vrij strak in kil. Dat gaan we veranderen, met name de luifels en de bovenverdiepingen.'

En zak met geld ligt niet klaar. De financiering komt van de Vereniging van Eigenaren. 'We pakken het stapsgewijs aan. Het is niet altijd even makkelijk om alle eigenaren op een lijn te krijgen. Wel is er veel draagvlak voor de plannen.'

Voor de Lijnbaan zijn de ambities groot: het moet een plek vinden in de top 3 van winkelstraten in de Benelux, zegt Guus van der Werff van de Vereniging Lijnbaanakkoord. Hij noemt het een Urban Department Store, een gebied voor internationale winkelketens die mikken op het grote publiek.

Ook is er ruimte voor terrassen en horeca. 'In het middengedeelte is er ruimte voor terrasjes. In de bovengelegen etages, die nu vaak leegstaan, kan zich horeca vestigen,' aldus Guus van der Werff.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam