Volledig scherm
LSI zou het gebied tussen het Centraal Station en de Schiekade gaan ontwikkelen, maar dat mislukte. © Jan de Groen

LSI-deal kost Rotterdam fors meer geld

De geheime deal tussen ontwikkelaar LSI en wethouder Schneider kan voor de gemeente stukken duurder uitpakken dan gedacht. Weliswaar heeft de stad kostbare bouwgrond terug in handen, een cruciaal parkeerterrein is nog in bezit van LSI. De prijs voor dat lapje grond kan miljoenen extra bedragen. VVD en SP eisen openheid over de verliezen.

Quote

Hoe langer er wordt gewacht, hoe hoger de prijs

Dirk Brounen

VVD en SP eisen openheid over de miljoenenverliezen
De VVD en SP eisen vandaag openheid van de wethouder. Ze willen inzage in het totale verlies voor de gemeente. Zo is de grond minder waard dan de 52 miljoen die de gemeente er in 2009 voor betaalde.

Projectontwikkelaar Luc Smits bevestigt dat de gemeente vorige week niet het volledige bouwgebied in Central District (tussen de Poortstraat en de Schiekade) in handen heeft gekregen. Een smal parkeerterrein langs het spoor is nog steeds van LSI. ,,Dat is inderdaad op dit moment nog van mij. Het maakte geen deel uit van de erfpachtregeling in het Schiekadeblok. Het was onderdeel van mijn kantoorpand Central Post,'' aldus de LSI-directeur.

Het is evenwel een cruciaal stuk voor de ontwikkeling van een prestigieuze zakenwijk, zoals nog altijd de bedoeling is. Op de strook grond staat volgens het stedenbouwkundig plan een grote garage (1200 plekken) gepland, die dient als parkeeroplossing voor de bestaande én toekomstige kantoren. Zonder deze garage kan de kantoorbouw in het Stationskwartier niet van start.

Onduidelijk
Het is onduidelijk wat Smits van plan is met de grond. Uit het kadaster blijkt dat hij het vorige week heeft ondergebracht in een aparte bv. In de koopakte staat dat de gemeente heeft bedongen dat het terrein bestemd is voor een parkeergarage en dat kopers een 'marktconforme' prijs moeten betalen.

Nu het bouwgebied niet meer in handen is van één eigenaar, wordt de gebiedsontwikkeling lastiger, zegt Dirk Brounen, hoogleraar Vastgoedinvestering in Tilburg. ,,De eigenaar van de parkeerstrook zal uitgekocht moeten worden. Het kost misschien minder nu er nog geen concrete bouwplannen zijn. Maar hoe langer er wordt gewacht, hoe hoger de prijs,'' voorspelt hij.

Nadere details
Bouwwethouder Ronald Schneider (Leefbaar Rotterdam) weigert commentaar op de schikking van vorige week. Betrokken partijen, waaronder de FGH Bank, hebben afgesproken geen nadere details prijs te geven.

Wel is duidelijk dat de gemeente na 6 jaar de samenwerking met LSI heeft verbroken omdat het de ontwikkelaar - ondanks een bouwsteun van 52 miljoen euro - niet is gelukt het gebied te ontwikkelen. Daarnaast had LSI een schuld van 7 miljoen euro omdat het de erfpachtcanon (de 'huur') niet betaalde. De grond én het vastgoed zijn weer in handen van de gemeente. De schuld is kwijtgescholden, nadat de gemeente in juli nog dreigde naar de rechter te stappen.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Poll

De gemeente hoopt dat Rotterdammers een steentje bijdragen aan het Songfestival. Betaalt u mee?

De gemeente hoopt dat Rotterdammers een steentje bijdragen aan het Songfestival. Betaalt u mee?

  • Natuurlijk! De hele stad heeft er tenslotte plezier van. (23%)
  • Nee, geen denken aan! Laat de gemeente de volle mep maar betalen. (77%)
6631 stemmen