Volledig scherm
Figurant Carmen van Egmond slaat alarm vanwege een - denkbeeldige- brand in de Maastunnel. © Jan de Groen

Maastunnel geslaagd voor eindexamen: bij brand gaat het stormen

De Maastunnel in Rotterdam deed vandaag eindexamen. Sluiten de slagbomen inderdaad als er een te hoge vrachtwagen doorheen wil rijden? Gaan de windturbines ook echt aan bij een brand? De gerenoveerde ‘oude dame’ doorstond de lakmoesproef moeiteloos.

Op een rijtje betonblokken zitten vijf mannen in de zon. Het zijn de figuranten voor de laatste grote test van de  nieuwe tunneltechnische installaties die de 77 jaar oude Maastunnel weer laten voldoen aan nieuwe, strenge regelgeving. ,,Het is vooral veel wachten”, verklaart Adrie Keizer het onderonsje.

De uitvoerder van de gemeente Rotterdam heeft de afgelopen twee jaar de vluchtdeuren tussen de twee tunnelbuizen wekelijks getest. ,,Bij een verbouwing komt heel veel vuil vrij”, verklaart hij die hoge frequentie. ,,Straks gebeurt dat maar een paar keer per jaar, bij regulier onderhoud.” Tijdens de generale repetitie gaan de vluchtdeuren probleemloos open.

Calamiteit 

Quote

Maar ik had er nooit over nagedacht dat er ook een brand in zou kunnen uitbreken

Carmen van Egmond

Getest wordt deze morgen een grote calamiteit. Midden in de tunnel zijn twee wagens op elkaar gebotst, een bestelbus is in brand gevlogen, al moeten de rook en vlammen er wel zelf bij worden bedacht. Figurant Carmen van Egmond rijdt er in haar wagen achter en ziet haar weg geblokkeerd. Als inwoner van Rhoon maakt ze vaak gebruik van de tunnel. ,,Maar ik had er nooit over nagedacht dat er ook een brand in zou kunnen uitbreken”, zegt ze vanachter het stuur.

Kordaat stapt Van Egmond uit de auto, opent de alarmkast, drukt een hoorn aan haar oor en drukt een knop in. Niet veel later wordt het zachtgele tunnellicht helwit, klappen de metalen vluchttrapjes uit, gaan de gifgroene lichtstrips bij de vluchtdeuren branden en schalt een omroepbericht door de tunnel. ‘Verlaat uw voertuig! Verlaat de tunnel via de nooddeur!’ klinkt het dwingend.

Ventilatoren

Ondertussen steekt een wind op, wat heet, het blijkt een ware storm. De ventilatoren bij de ingang van de tunnel blazen lucht de tunnel in met windkracht 7. Automobilisten moeten tegen de wind in de tunnel uit lopen, dan hebben ze nooit last van vlammen of rook. ,,We hebben eerder getest met windkracht 9, maar dat was zo hard, toen kon je bijna de tunnel niet meer uit komen”, zegt Keizer. ,,Al moet je nu nog steeds een klein kind goed vasthouden, anders waait-ie weg.”

Als een speciale veiligheidsbeambte bepaalt dat de tunneltechnische installaties inderdaad goed werken, wordt vrijdag de officiële openstellingsvergunning getekend en kan de Maastunnel na twee jaar vernieuwen en renoveren weer open. Maandag om 06.00 uur kan het verkeer weer door beide autobuizen, op 5 oktober wordt de oeververbinding tijdens een open dag door burgemeester Ahmed Aboutaleb officieel heropend.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws in Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam