Rotterdam The Hague Airport. Door de coronacrisis is veel minder luchtvaart. De gevolgen van de pandemie zijn niet meegenomen in de nieuwe luchtvaartnota. Daarin is volgens het Rotterdamse gemeenteraadslid René Segers-Hoogendoorn groei het mantra.
Volledig scherm
Rotterdam The Hague Airport. Door de coronacrisis is veel minder luchtvaart. De gevolgen van de pandemie zijn niet meegenomen in de nieuwe luchtvaartnota. Daarin is volgens het Rotterdamse gemeenteraadslid René Segers-Hoogendoorn groei het mantra. © Jeffrey Groeneweg/Qphoto

Mag Zestienhoven toch groeien? De nieuwe luchtvaartnota stelt niet gerust

OpinieHoewel de gemeenteraad de groei van Rotterdam-The Hague Airport een halt heeft toegeroepen, biedt verkeersminister Van Nieuwenhuizen in de luchtvaartnota toch openingen. Tot ongerustheid van het CDA-gemeenteraadslid René Segers-Hoogendoorn.

Eindelijk! De langverwachte luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen-Wijbenga is er. Heel belangrijk voor het bepalen van de toekomst van onze eigen luchthaven Zestienhoven. De luchthaven waarover de Rotterdamse gemeenteraad duidelijk is geweest: er is geen ruimte voor groei.

Deze luchtvaartnota heeft een heldere horizon (verduurzamen en innoveren) en de minister kiest voor een adaptieve weg daar naar toe. Dat is verstandig en slim beleid. Én in de juiste volgorde: voorop staat minder hinder en uitstoot. Hulde!

Hand

Daarnaast wordt er expliciet ingezet op andere soorten vervoer en komt er een zogenaamde ‘integrale mobiliteitsbenadering’ waarbij vliegen slechts het vervoermiddel is over afstanden die op een andere manier niet goed te overbruggen zijn. Daarbij komt dat de minister ‘fiscaal vergroeningsbeleid’ inzet om vervuilend vervoer te beprijzen, inclusief vliegbelasting. En er is aandacht voor de regio en het verbeteren van de samenwerking en participatie. De minister steekt haar hand uit. Die nemen we graag aan.

Quote

Wat opvalt is dat groei het mantra blijft.

René Segers-Hoogendoorn

Maar wat vooral opvalt is dat groei het mantra blijft. Het hele stuk is doorspekt met conclusies dat er ruimte voor groei is of kan komen. Al is de gamechanger hierbij dat van ongeclausuleerde groei niet langer sprake kan zijn.

Hoewel de economische waarde van vliegverkeer uitgebreid wordt gekwantificeerd, ontbreekt het afzetten van andere (economische) scenario’s daar tegenover. Telkens opnieuw wordt direct de conclusie getrokken dat je dom bezig bent als je aan deze economische motor zou gaan zitten sleutelen. We blijven verstoken van krimpscenario’s en wat dat zou kosten en opleveren. Ik heb het eerder gezegd: ik pleit op voorhand niet voor krimp. Ik vind alleen dat we het in beeld moeten brengen, want alleen dán heb je een eerlijke vergelijking van maatschappelijke kosten en baten.

Enorme adder

En er zit nog een enorme adder onder het gras voor wat betreft ons eigen Zestienhoven: maatschappelijk vliegverkeer (met name trauma helikopters) krijgt een eigen geluidsruimte. Dat klinkt misschien mooi en logisch, maar voor Zestienhoven betekent dit dat de geluidsruimte die hier nu door ingenomen wordt (ongeveer 20 procent van het totaal) in potentie vrij komt. Stel je eens voor: 20 procent ruimte voor groei van Zestienhoven. De minister perkt het in de tekst nog wel iets in door te stellen dat die vrijgekomen ruimte niet zomaar vrijvalt, maar er zitten kleine openingetjes in die tekst en reken maar dat die openingen gevonden worden. Dat is een enorm risico voor toekomstige groei van een luchthaven waarvan de plaatselijke politiek al onomwonden heeft gezegd: ‘dat willen we niet.’

Kortom, deze luchtvaartnota stelt niet gerust. De horizon is helder, maar niet aanlokkelijk genoeg als je er weer dezelfde heilige huisjes op bouwt.

  1. Vroesenpark, Roel Langerakpark en Dakpark gaan per direct ’s avonds en ’s nachts op slot

    Vroesen­park, Roel Langerak­park en Dakpark gaan per direct ’s avonds en ’s nachts op slot

    Het Vroesenpark, Roel Langerakpark en het Dakpark in Rotterdam gaan vanaf vandaag 's avond en 's nachts dicht vanwege de drukte en ongeregeldheden van zaterdagavond. Tussen 21.00 tot 07.00 uur mag niemand in deze parken komen. Dat heeft burgemeester Aboutaleb besloten in zijn rol als voorzitter van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Volgens de woordvoerder van Aboutaleb gaat de politie controleren of de toegangsverboden niet worden overtreden.
  2. Ongelooflijk: 1,9 miljoen voor medicijn zieke Jayme (1) is binnen! ‘We zijn zo dankbaar’
    Update/video

    Ongeloof­lijk: 1,9 miljoen voor medicijn zieke Jayme (1) is binnen! ‘We zijn zo dankbaar’

    De benodigde 1,9 miljoen om de zieke Jayme van Pelt (1) te helpen, is sinds vanochtend binnen. Het jochie lijdt aan de dodelijke spierziekte SMA type 1, waarbij zijn spieren langzaam uitvallen. Met het geld voor het duurste medicijn ter wereld kan Jayme eindelijk worden behandeld. Dit moet voorkomen dat hij overlijdt. ,,We zijn zo dankbaar’’, reageren oma Ellen van Pelt en de andere leden van Team Jayme.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam