Volledig scherm
De markthal in Rotterdam © ANP

Markthal stevent af op miljoen bezoekers

De Rotterdamse Markthal stevent met een vliegende vaart af op een volgende bezoekersmijlpaal.

Zondag werd al de 'magische grens' van een half miljoen gasten gepasseerd en in het weekend van 25 en 26 oktober wordt de miljoenste klant verwacht, zegt directeur Maarten van Lier van belegger Corio.

De eerste week na de opening - op 1 oktober door koningin Máxima - ging het al helemaal los in de kersverse koopkathedraal aan de Maas, met 350.000 personen in zeven dagen. Die eerste stormloop lijkt nu iets tot bedaren te komen, constateert hij.

'Al hebben we op zaterdag én zondag de deuren tijdelijk moeten sluiten, omdat het te vol werd binnen. Zaterdag hadden we te maken met het fenomeen dat het buiten hard begon te regenen, en iedereen snel naar binnen wilde. Daardoor waren er ineens te veel mensen op de marktvloer, en waren we gedwongen om de entrees even te blokkeren.'

Stroopwafels
Van Lier ziet ook langzaamaan dat er minder 'kijkers' rondlopen - mensen die alleen het interieur bewonderen en daarna weer vertrekken - en meer kopers de kraampjes bezoeken. 'En naast de mensen die alleen een pak stroopwafels meenemen of een kopje koffie drinken, komen er meer bezoekers die hier werkelijk hun boodschappen doen. Die ontwikkeling zal zich de komende tijd vermoedelijk wel doorzetten.'

De verwachting is dat de grootste piek in het bezoek nog moet komen, met de feestdagen in het verschiet. Een stevig staaltje crowd control zal dan geen overbodige luxe zijn, klinkt het. Onderzoek wees eerder uit dat 4,5 miljoen bezoekers per jaar een haalbare kaart moet zijn. Nu al is de voorspelling dat dit aantal ruimschoots wordt overschreden en in de richting van de 7 miljoen zal gaan.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Rotterdam