Volledig scherm
Rotterdam The Hague Airport. © ANP

Meer baansturing en minder vluchten om Schiedammers tegemoet te komen

Om overschrijding van de geluidsnorm te voorkomen, zet Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voortaan meer in op baansturing en zullen uitgevallen en geannuleerde vluchten niet meer worden opgevuld.

Daarmee moet een situatie zoals afgelopen zomer in Schiedam het geval was, waar de norm met 17,8 procent werd overschreden, tot het verleden behoren. ‘Zestienhoven’ reageert met dit voorstel op de voorgenomen maatregel van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze instantie tikte de luchthaven op de vingers vanwege die overschrijding.

Vliegtuigen moeten zoveel mogelijk tegen de wind in starten en landen. Uit de analyse van de ILT naar de oorzaak van de overschrijding blijkt dat er in 2018 veel noordelijke en oostelijke wind is geweest. De luchthaven heeft daardoor meer landingen vanuit het zuidwesten, en dus over Schiedam, moeten verwerken. Schiedam was de enige plek waar de geluidsnorm werd overschreden.

,,Je moet het zien als een geluidsemmer die we kunnen vullen met geluid", legt een woordvoerster van het vliegveld uit. ,,Tijdens het jaar vult die emmer zich met slots en dus vluchten. Als die emmer zich sneller vult dan gedacht, kunnen we daar op sturen. Dat gaan we, zodra een overschrijding dreigt, nu nog eerder doen.”

Mocht baansturing niet helpen, dan wordt de slotcoördinator verzocht helemaal geen nieuwe slots meer uit te geven. ,,Dat betekent dat uitgevallen en geannuleerde vluchten niet meer worden opgevuld. Dat is voor ons best een heftige maatregel, maar daarmee geven we aan dat het ons ernst is.”

RTHA kan nog niet aangeven om hoeveel vluchten dit gaat. ,,Daarover zijn we nog in overleg met de slotcoördinator.”

Het idee van John Witjes, die als Schiedamse bewonersvertegenwoordiger aanschuift bij de regionale overleggen, om de inwoners van Schiedam die afgelopen zomer veel overlast hebben ervaren een excuusbrief te sturen, noemt de zegsvrouw ‘een mooi gebaar’. ,,Dat gaan we zeker intern bespreken.”

Witjes noemt het voorstel van de luchthaven ‘een eerste stap’. ,,Maar ik pleit voor een structurelere oplossing, dit is meer een druppel op een gloeiende plaat. Ik ben bang dat het onvoldoende is mocht dezelfde situatie zich weer voordoen. Volgens mij kunnen er beter afspraken worden gemaakt met bijvoorbeeld Transavia om ‘s avonds na 23.00 uur helemaal niet meer te vliegen. Al vermoed ik dat het lastig is om hier op te sturen.”

Het ILT heeft aangegeven op korte termijn bekend te maken welke ‘straf’ RTHA krijgt opgelegd. ,,Zeker is wel dat de maatregel past bij de overschrijding", aldus een voorlichtster.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Poll

De gemeente hoopt dat Rotterdammers een steentje bijdragen aan het Songfestival. Betaalt u mee?

De gemeente hoopt dat Rotterdammers een steentje bijdragen aan het Songfestival. Betaalt u mee?

  • Natuurlijk! De hele stad heeft er tenslotte plezier van. (22%)
  • Nee, geen denken aan! Laat de gemeente de volle mep maar betalen. (78%)
8028 stemmen