Volledig scherm
Maarten Reijgersberg is de man achter de Social Media Week in Rotterdam. © Privéfoto

'Mensen moeten leren om te delen op sociale media'

Social Media WeekDe man achter de Social Media Week in Rotterdam, die maandagavond wordt afgetrapt op het stadhuis in Rotterdam, is ook de man achter de populaire Facebookpagina Rotterdam Binnenstad (bijna 16.000 volgers). Social mediafanaat Maarten Reijgersberg adviseert vanuit zijn communicatiebureau Rauw CC de gemeente Rotterdam bij het communiceren over de binnenstad op sociale media. ,,Mensen moeten leren om te delen, ook gemeenten."

Volledig scherm
© Social Media Week
Quote

Gemeenten moeten beter gebruik gaan maken van de verzamelde kennis en die koppelen aan andere informatie.

Maarten Reijgersberg

Tijdens de Social Media Week, die van 14 tot en met 18 september voor de tweede keer in Rotterdam wordt gehouden, spreekt Reijgersberg over hoe sociale media en innovatie de overheid veranderen. Hij is een van de ruim 75 nationale en internationale sprekers op het vierdaagse congres dat vorig jaar door Reijgersberg naar Nederland werd gehaald.

Hoe veranderen sociale media de overheid volgens jou?
,,Wat je ziet is dat de sturende rol van gemeenten verdwijnt en dat die meer faciliterend wordt. Gemeenten moeten dus veel meer zoeken naar wat de burger eigenlijk wil. Burgers zijn veel mondiger geworden, maar eigenlijk is dat alleen maar goed voor gemeenten."

Waarom is dat goed?
,,Via social media kunnen gemeenten nu heel gemakkelijk een vinger aan de pols houden en zien wat er gebeurt. Op die manier kunnen ze vervolgens beter inspelen op wat er leeft. Van alle verzamelde kennis zouden ze veel meer gebruik moeten maken. Maar dat gebeurt nog veel te weinig. Dat is overigens ook in het bedrijfsleven het geval."

Hoe zou dat beter kunnen?
,,Gemeenten moeten beter gebruik gaan maken van de verzamelde kennis en die koppelen aan andere informatie. Bijvoorbeeld jouw gegevens uit de basisadministratie koppelen aan je Facebookprofiel, om een compleet beeld van je te krijgen. Daar kunnen ze dan hun service op aanpassen. En mensen die veel voor een gemeente betekenen, bijvoorbeeld belonen met leuke kortingen. Ik woon inmiddels 16 jaar in Rotterdam en ik ben het wel een beetje zat om mezelf steeds voor te moeten stellen bij de gemeente."

Maak je dan geen inbreuk op iemands privacy?
,,Het is zeker een spanningsveld. Maar als ik de voordelen afweeg tegen de nadelen, vind ik het gewoon een goed idee. Uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk en zou de keuze bij de burger moeten liggen."

Jij ziet dat niet als een probleem?
,,Ik heb niet zo veel problemen met het delen van mijn gegevens. Ik ben nu voor de gemeente de ene Maarten, maar op sociale media weer een andere. Combineer je al die verschillende Maartens, dan klopt het plaatje gewoon veel beter.  Je zou het een vorm van social sharing kunnen noemen, zoals ook een Peerby dat biedt. De gemeente heeft daar uiteindelijk ook wat aan. Weten ze bijvoorbeeld dat er in een bepaalde straat veel mensen hun auto delen, dan hoeven ze daar geen oplaadpunt voor elektrische auto's meer neer te zetten."

Welke boodschap zou je mensen mee willen geven over sociale media?
,,Sociale media brengen een cultuurverandering met zich mee. Mensen moeten leren om te delen, zo ook gemeenten. Dat kost nu eenmaal tijd." 

Klik hier voor het programma van de Social Media Week in Rotterdam.

Hoe kun je zo goed mogelijk gebruik maken van sociale media?

Dat is een van de vragen waar zo'n 75 nationale en internationale sprekers zich over buigen tijdens de Social Media Week in Rotterdam. Het is de tweede keer dat Rotterdammer en social mediafanaat Maarten Reijgersberg het evenement in de Maasstad houdt. ,,Hier kunnen mensen inspiratie opdoen. Een blue print voor het gebruik van sociale media is er niet. Het is daarom verstandig om er met elkaar over te praten.''   

Ervaringen
Communicatie-experts van onder meer Rabobank, NS en de politie spreken over hun ervaringen met het gebruik van sociale media. Doel is volgens Reijgersberg dat de verschillende organisaties van elkaar leren, maar het is volgens hem niet alleen interessant voor bedrijven, maar voor iedereen. ,,Iedereen heeft met sociale media te maken. Als je ondernemer of werknemer bent bij een bedrijf, maar ook als burger heb je met sociale media te maken.''

Toeval
Reijgersberg kwam in 2011 voor het eerst met de Social Media Week in aanraking. Hij was toen in New York en kwam bij daar bij toeval bij een van de sessies terecht. Dat maakte zo'n indruk op hem dat hij het evenement naar Nederland haalde. Vorig jaar was de aftrap in Rotterdam en dit jaar komen er weer nationale en internationale sprekers die met elkaar van gedachten gaan wisselen.