Volledig scherm
Mobiliteitsexpert Arnoud Neidig van Arcadis adviseert om het metronetwerk op Zuid en Oost ondergronds aan te leggen. © Robin Utrecht/RET

'Metro overal onder de grond'

Rotterdam doet er goed aan z'n metronetwerk op Zuid en Oost ondergronds aan te leggen en de vrijgekomen ruimte te bebouwen. Dat adviseert mobiliteitsexpert Arnoud Neidig van Arcadis.

Quote

Een ondergrond­se metro is ook sneller

mobiliteitsexpert Arnoud Neidig

Het toonaangevende advies-en ingenieursbureau presenteert vandaag de Sustainable Cities Mobility Index, een wereldwijde ranglijst van steden op het gebied van vervoer.  Rotterdam staat op een 25e plaats. Hong Kong, Zürich en Parijs vormen de top-3. Amsterdam bezet de 11e positie. Riyad, de hoofdstad van Saoedi- Arabië, sluit de rij van 98 onderzochte steden.

Arcadis heeft gekeken hoe lang mensen onderweg zijn in de stad, op de fiets, met de metro en met de auto. De bereikbaarheid met de trein en het vliegveld tellen mee en vervuiling van het verkeer. ,,Bedrijven laten dit meewegen wanneer zij een vestigingsplaats moeten kiezen'', zegt Neidig.

Met de bouw van het nieuwe Centraal Station en de aanleg van de Randstadrail is Rotterdam volgens Arcadis op de goede weg. Amsterdam doet het met fietsvoorzieningen beter. Dat Rotterdam 'niet tot de absolute top' behoort, verklaart Neidig onder meer met de vervuiling ('al is de Milieuzone een goede maatregel') en het metronetwerk dat efficiënter kan.
,,In dichter bebouwde steden gebruiken meer mensen de metro. Hoe drukker die is, hoe goedkoper.'' Volgens hem zou Rotterdam er daarom goed aan doen om meer huizen te bouwen.

Dat kan wat hem betreft op de plek van de bovengrondse metro in Rotterdam-Zuid, Ommoord en Zevenkamp, want hij ziet die liever onder de grond. ,,Een ondergrondse metro is ook sneller.'' RET-directeur Maurice Unck kondigde zaterdag in deze krant aan met volautomatische metro's te willen rijden, die de stations om de 90 seconden aandoen.

Dat is volgens de Rotterdamse ov-baas vooralsnog alleen ondergronds mogelijk, omdat bovengronds gelijkvloerse verkeerskruisingen voorkomen. Voor het realiseren van volautomatische metro's alleen op de ondergrondse tracés zegt Unck een half miljard euro nodig te hebben.

Parijs
Rotterdam kan een voorbeeld nemen aan Parijs dat liefst 30 miljard euro investeert in het ov-netwerk, zegt mobiliteitsexpert Neidig van Arcadis. ,,Zo blijf je voorop lopen in de verkeerswikkeling en blijf je interessant als vestigingsplaats.''

Voor het lokken van buitenlandse bedrijven vindt Neidig dat Rotterdam het te weinig heeft over de nabijheid van Schiphol. ,,Zo'n groot vliegveld binnen een halfuur. Dat is een pre. Rotterdam kan zichzelf internationaal promoten als een stad met twee vliegvelden, Rotterdam The Hague Airport en Schiphol.''

Wil jij ook als eerste op de hoogte zijn van breaking news uit je regio? Zet dan je push aan 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam