Volledig scherm
Eerder werd in de Utrechtse binnenstad al een milieuzone ingevoerd. © anp

Miljoenen voor invoeren milieuzone in Rotterdam

Rotterdam krijgt miljoenen van het Rijk om de invoering van de milieuzone te kunnen financieren. Die mondelinge toezegging heeft verkeerswethouder Pex Langenberg gekregen van het kabinet. Het geld is nodig omdat verwacht wordt dat nog eens duizenden inwoners de komende maanden een beroep zullen doen op de lucratieve sloopregeling van de gemeente.

Eigenaren van een vervuilende auto kunnen 1000 tot 2500 euro krijgen van de gemeente als ze die laten slopen. Tot nu toe hebben al zo'n 5600 Rotterdammers de regeling aangevraagd. Ruim 2500 oude auto's zijn al daadwerkelijk gesloopt. De verwachting is dat daar de komende maanden -de milieuzone wordt op 1 januari van kracht in een groot deel van Rotterdam- nog duizenden auto's bij komen. Hiervoor is flink wat extra geld nodig.

Die miljoenen zijn onlangs beloofd door Mansveld, maar het geld is nog niet binnen vanwege de wisseling van de wacht binnen het kabinet. Langenberg hoopt dat Den Haag snel over de brug komt met het geld. ,,Anders hebben we een probleem,'' verklapt hij. De komende maanden is er nog geen acuut financieel probleem, maar dat kan veranderen als er heel veel mensen tegelijk een beroep doen op de sloopregeling. De wethouder weet al zeker dat veel mensen dit gaan doen. ,,In Utrecht, waar eerder de milieuzone is ingevoerd, heeft 80 procent binnen de zone een beroep op de sloopregeling gedaan. Buiten de zone 20 procent.''

Langenberg heeft Rijkswaterstaat ook gevraagd Rotterdam te helpen bij het waarschuwen van automobilisten op de snelweg. Maar die weigert dat, omdat de matrixborden alleen voor landelijke regelingen zouden zijn bedoeld. Dat vindt Langenberg 'onzin'. ,,Dus we blijven druk uitoefenen om dat voor elkaar te krijgen om te voorkomen dat onwetende automobilisten van buiten de stad een boete krijgen.

Verkeersbord
Bij minister Schultz ligt ook een verzoek om snel met een nieuw verkeersbord te komen voor de milieuzone. Rotterdam wacht hier al heel lang op.

Om alle inwoners met een vervuilende auto extra te waarschuwen, krijgen 15.000 Rotterdammers vandaag een brief in huis, waarin uitgelegd wordt waarom de maatregel wordt ingevoerd en wat ze kunnen doen. Daarnaast komt er een grote publiekscampagne. Op diverse belangrijke wegen staan speciale kentekencheckpalen waarop automobilisten kunnen zien of ze de milieuzone in mogen.

Voor mensen die om welke reden dan ook geen afscheid kunnen nemen van hun oude auto, is er de mogelijkheid om 12 keer per jaar ontheffing aan te vragen. Zo'n dagontheffing kost 24,90 euro. Langenberg benadrukt dat de milieuzone niet wordt ingevoerd om automobilisten te pesten, maar dat de maatregel echt nodig is om te zorgen dat Rotterdammers gezondere lucht inademen. Mensen die vanaf 1 januari toch met een oude, vieze auto de milieuzone inrijden, krijgen eerst een waarschuwing, Vanaf 1 mei worden er ook boetes (90 euro per keer) uitgekeerd.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam