Volledig scherm
Black Friday op de Lijnbaan. De Urban Department Store wil meer van dit soort succesnummers. © Frank de Roo

Miljoenenimpuls voor winkelgebieden in Rotterdamse binnenstad

Het winkelgebied in de binnenstad van Rotterdam krijgt de komende jaren een flinke financiële impuls. De Lijnbaan en koopcentra in de directe omgeving kunnen jaarlijks 1,2 miljoen euro investeren in maatregelen, die het voor het winkelend publiek nog aantrekkelijker moeten maken om in hartje stad te shoppen. Zo willen de ondernemers in het centrum van de Maasstad de concurrentie in andere steden aftroeven.

Het was de laatste weken nog even spannend, zegt voorzitter Rob Vester van de Urban Department Store Rotterdam, ofwel de ondernemers- en eigenarenvereniging van de binnenstad. Winkeliers en pandeigenaren moesten immers instemmen met de ambitieuze ideeën van de plannenmakers. De ondernemers dragen allemaal een steentje bij aan het totale budget, dat door de gemeente Rotterdam wordt beheerd. De stad steekt er zelf geen geld in.

Nu de betrokkenen in overgrote meerderheid groen licht hebben gegeven, kan de vlag uit. ,,We willen de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux worden‘’, legt Vester uit. De komende vijf jaar moet er bovendien 15 procent meer klanten worden getrokken én moet de waardering van de bezoekers omhoog.

Sfeerverlichting

Quote

Het is een collectie­ve investe­ring in je eigen gebied

Barbara Kathmann

 Vroeger behelsde de samenwerking alleen nog de Lijnbaan, het Binnenwegplein en de Kruiskade, maar tegenwoordig zijn ook de Koopgoot, Central Plaza en het Beursplein aangesloten. In elk deelgebied wordt maatwerk toegepast.  Volgens een woordvoerder van de gemeente Rotterdam gaat het om onder andere extra vuilophaal, graffitiverwijdering, cameratoezicht, sfeerverlichting, de Sinterklaasintocht en andere evenementen. De Urban Department Store wil het aantal succesnummers,  zoals Late Night Shopping en Black Friday, verder uitbreiden.

Naast de binnenstad is er in twaalf andere winkelgebieden voldoende animo om geld in de eigen omgeving te steken. Het gaat daarbij om het Asterloplein, Boulevard Kralingen, Hart van Katendrecht, Hoogkwartier, Nieuwe Binnenweg Centrum, Noorderboulevard, Oude Binnenweg, Winkelgebied Plein ’53, Prinsenplein, Witte de Withkwartier en het bedrijventerrein Pothof.

Verantwoordelijk wethouder Barbara Kathmann (PvdA, economie) is in haar nopjes met het enthousiasme onder ondernemers. ,,Het is een collectieve investering in je eigen gebied, waardoor het grote meerwaarde heeft. Doordat er een plan ter stemming wordt gebracht, weet een ondernemer ook precies wat hij ervoor terugkrijgt.” 

Dit jaar heeft de gemeente voor het eerst kwartiermakers ingezet, ingehuurde deskundigen die een gebied helpen bij de totstandkoming van zo'n investeringsplan. Met succes, aldus Kathmann.  ,,Twaalf nieuwe deelnemers in Rotterdam is een fantastisch resultaat‘’, stelt ze. Rotterdam-Centrum is met zijn voorgestelde aanpak zelfs de grootste van Nederland.

  Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

  1. ‘Dordrecht, je hebt toch wel ergens een gemeentebestuur?’
    PREMIUM
    COLUMN

    ‘Dordrecht, je hebt toch wel ergens een gemeentebe­stuur?’

    Martijn Krabbé deed het geweldig. Hij was de verteller van The Passion in Dordrecht en dat deed hij goed. Hij zette een warme, krachtige stem op en deed alles uit zijn hoofd. Waarom hij dan toch een briefje in zijn handen had, was mij een raadsel. Maar goed, dat was met wat hij zei ook al, een raadsel. Hij leek potverdorie de plaatselijke VVV wel. Een feitje over Dordrecht hier, een anekdote over Dordt daar en tussendoor nog wat leuke weetjes. Over Dordrecht.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam