Volledig scherm
Winkelend publiek op de Lijnbaan. © Jan de Groen

Miljoeneninvestering voor winkels binnenstad

Om de binnenstad van Rotterdam aantrekkelijk te houden voor het winkelend publiek, moeten de komende jaren miljoenen euro’s worden geïnvesteerd. Een plan ligt al klaar. De hoop is op voldoende steun van ondernemers en pandeigenaren.

Dat het kooplustig volk voor de Maasstad kiest en niet uitwijkt naar andere steden is van levensbelang voor de economie in het centrum, zegt voorzitter Rob Vester van de Urban Department Store Rotterdam, ofwel de ondernemers- en eigenarenvereniging van de binnenstad.

Het collectief is de laatste jaren rap gegroeid. Vroeger behelsde de samenwerking alleen nog de Lijnbaan, het Binnenwegplein en de Kruiskade, maar tegenwoordig zijn ook de Koopgoot, Central Plaza en het Beursplein aangesloten. De hoop is jaarlijks 1,2 miljoen euro in deze winkelcentra te steken.

Waardering

Quote

We willen de meest vernieuwen­de binnenstad van de Benelux worden

Rob Vester, Urban Department Store Rotterdam

Volgens Vester profiteert iedereen mee van deze financiële impuls, die in een periode van vijf jaar 15 procent meer klanten en meer waardering moet opleveren. ,,We willen de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux worden’’, zo wordt het doel omschreven.

Cruciaal is de deelname van zoveel mogelijk winkeliers en vastgoedbezitters in het gebied. Die dragen dan allemaal een steentje bij aan het budget, dat nodig is om Rotterdam als ‘shopstad’ in de markt te houden. November zal spannend worden, want dan zal uit een stemming onder betrokkenen - 65 eigenaren, 300 winkeliers - blijken hoe groot de interesse is voor dit ambitieuze initiatief.

Voor elke onderdeel is een op maat gemaakte aanpak. Zo moet ervoor worden gezorgd dat Central Plaza - het overdekte winkelcentrum bij het Weena - ‘in de loop’ blijft liggen en ook het omliggende gebied spic en span is.

Servicepunt

Quote

We hebben de laatste jaren al enorme stappen gemaakt, maar zijn er nog lang niet.

Rob Vester, Urban Department Store Rotterdam

De chique Kruiskade investeert meer in uitstraling en service, extra groen en verlichting plus meer parkeerplekken voor fietsen. De Lijnbaan heeft een servicepunt nodig, met onder andere toiletten en informatie voor bezoekers.

Het streven is om het aantal vaste succesnummers, zoals Black Friday en Late Night Shopping, uit te breiden. Vester: ,,We hebben de laatste jaren al enorme stappen gemaakt, maar zijn er nog lang niet. Op veel plekken moeten nog luifels worden vernieuwd. Er ligt keurige bestrating, maar op het Beursplein is het nog steeds een rommeltje. Nog zát werk aan de winkel dus.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam