Volledig scherm
Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu arriveert op het Binnenhof voor de wekelijkse ministerraad. © anp

Minister: Kanteldijk blijft in Blankenburgtunnel

Verkeersminister Schultz van Haegen blijft bij haar besluit: de kanteldijk in de Blankenburgtunnel wordt gehandhaafd. Een langere tunnel, zoals tegenstanders van de toekomstige verbinding willen, is te duur.

Volledig scherm
© Rijkswaterstaat

De Tweede Kamer had de bewindsvrouw opdracht gegeven aan de markt te vragen of een alternatief ontwerp voor de kanteldijk en/of Aalkeettunnel kan worden uitgewerkt. ,,Ik acht de kans zeer klein dat zij met een andere oplossing komen voor hetzelfde geld'', aldus Schultz in haar schrijven. ,,Ik ben ervan overtuigd dat een langere tunnel tot veel hogere kosten, circa 160 miljoen euro, zal leiden.''

Een dergelijke vraag aan de markt zou bovendien risico's en onzekerheden met zich meebrengen voor zowel de markt als het Rijk. Dit leidt tot onnodige en onwenselijke kosten, naast een grote kans op vertraging van de openstelling van de Blankenburgtunnel. Dit wil de minister voorkomen.

Betere bereikbaarheid 
Schultz wil in de loop van dit jaar de aanbesteding starten. De nieuwe tunnel wordt aangelegd om het Rotterdamse havengebied beter bereikbaar te maken. Vanuit de haven klinkt de roep om de aanleg zo snel mogelijk te beginnen. In Vlaardingen wordt echter al jaren gestreden tegen de aanleg van de verbinding. De afgelopen jaren waren er verschillende acties. Tegenstanders zijn bang dat het landschap verloren gaat door de aanleg van de tunnel en de bijbehorende wegen. De Blankenburgtunnel wordt een toltunnel.

Volg AD Rotterdams Dagblad ook op Facebook.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Rotterdam