Het Terbregseveld, waar de tunnel van de A13/16 dadelijk boven de grond komt.
Volledig scherm
Het Terbregseveld, waar de tunnel van de A13/16 dadelijk boven de grond komt. © Rijkswaterstaat

Minister Schultz wil A13/16-protesten toch ontvangen

UpdateMinister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu wil de 11.000 handtekeningen van GroenLinks Rotterdam tegen de omstreden rijksweg A13/16 alsnog in ontvangst nemen. Aanvankelijk had de VVD-bewindsvrouw er helemaal geen zin in het pakket uitgereikt te krijgen, maar het departement heeft vrijdag laten weten toch open te staan voor de proteststemmen.

Het is nog niet bekend waar en wanneer de overhandiging is. Arno Bonte verzamelde in totaal 11.000 reacties tegen de weg langs Hillegersberg, Schiebroek en Ommoord en door het Lage Bergse Bos. Daarvan kreeg hij 8500 stemmen digitaal en 2500 op papier.

Eindbalans
Rijkswaterstaat maakt dinsdag de eindbalans op over het aantal zienswijzen op het ontwerp-tracébesluit voor de A13/16. Afgelopen nacht sloot de termijn voor bewoners en organisaties om te reageren. Ook de natuurbeweging heeft bezwaar gemaakt.

,,Het plan is gebaseerd op verouderde cijfers over de verkeersontwikkeling, alternatieven zijn onvoldoende onderzocht en de nieuwe weg zorgt niet voor een verbetering van de leefomgeving,'' aldus Susanne Kuijpers namens de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, Natuurmonumenten en andere bewonersorganisaties.

Landtunnel
De A13/16 gaat vanaf Rotterdam Airport door een landtunnel langs Hillegersberg en Schiebroek om dan via Ommoord op het Terbregseplein aan te haken. De beoogde langere landtunnel in de A13/16 zal niet leiden tot minder herrie voor de omwonenden in Ommoord, stelt Paul Scheublin van het bewonersplatform langs de route.

Volgens de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg lost honderd meter extra tunnel de overlast op. Scheublin heeft daar grote twijfels over. ,,Dat is een verbetering voor de woningen langs de Rotte in de zone waar de tunnel de Rotte passeert en  voor de recreatieve beleving langs de Rotte. Maar voor de overlast in Ommoord en Terbregge kan dit weinig betekenen.''

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam