Annemieke van Wegen-Delhaas doet de aankleding van de hele stad rondom het Eurovisie Songfestival.
Volledig scherm
Annemieke van Wegen-Delhaas doet de aankleding van de hele stad rondom het Eurovisie Songfestival. © Frank de Roo

Modeontwerpers en creatievelingen gevraagd om stad aan te kleden tijdens songfestival

Modeontwerpers en andere creatievelingen opgelet! Rotterdam zal tijdens het Eurovisie Songfestival in mei gehuld zijn in vlaggen. Gebouwen, straten én mensen worden in de prints en kleuren gestoken van de 41 landen die meedoen. Wie een goed idee heeft hoe dat eruit moet komen te zien, kan zich melden. 

Rotterdam zal in mei volledig in feestthema zijn. Overal zullen vlaggen te zien zijn, posters en digitale borden. Het kan niemand ontgaan dat het Eurovisie Songfestival in deze stad plaatsvindt. Maar dat is niet het enige wat de stad uit wil stralen, vertelt Annemieke van Wegen-Delhaas, die namens de gemeente Rotterdam het project stadsaankleding leidt. ,,Je wil als stad het goede verhaal vertellen. Het verhaal dat Rotterdam een prachtige stad is. Geen stad van tulpen en klompen, maar een stad vol verschillende mensen, gebouwen en gezichten. Die diversiteit maakt onze stad zo bijzonder en dat willen we laten zien aan de wereld.’’

Sinds bekend werd dat het songfestival naar Rotterdam komt, werd gezegd dat voorop staat dat het een feestje moet zijn voor iedereen. Dat moet ook terug te zien zijn in de stadsaankleding. De songfestivalorganisatie maakt vandaag bekend dat Arttenders en Studio VollaersZwart voor de artistieke aankleding van Rotterdam gaan zorgen. De komende weken worden daar nog meer namen aan toegevoegd. Maar zij gaan dat niet alleen doen. Iedereen met een creatief idee wordt opgeroepen zich te melden.

Quote

De diversi­teit maakt onze stad zo bijzonder en dat willen we laten zien aan de wereld

Annemieke van Wegen-Delhaas

1000 euro

Studio VollaersZwart – bekend van de Tunnel of Love in de Maastunnel en de stadsaankleding tijdens het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima – gaat de straten en gebouwen aankleden met vlaggen. Van het centraal station tot Ahoy zullen die te zien zijn. Ook worden vijf nader te noemen Rotterdammers in vlaggen gestoken die in de stad een rol zullen spelen tijdens het evenement. Ze roepen iedereen met een goed idee voor de uitvoering hiervan op van zich te laten horen. Ontwerpers kunnen zich melden tot 1 maart en krijgen 1000 euro als ze een opdracht binnen weten te slepen. 

Quote

Een beetje humor past bij Rotterdam en jezelf kunnen zijn ook’

Annemieke van Wegen-Delhaas

Creatief bureau Arttenders komt met het concept ‘Niet zeiken, maar zingen!’. Hoe dat er precies uit moet komen te zien ligt aan de inzendingen, maar het moet een soort groot kunstwerk worden dat zich door de stad beweegt en tegelijkertijd een podium is. ,,Waar mensen mee op de foto willen, op kunnen staan, in kunnen zingen. Wat je doet in de douche of in de keuken. Een beetje humor past bij Rotterdam en jezelf kunnen zijn ook’’, licht Van Wegen-Delhaas toe. Ze verwacht dat het extravagante podium iets met een toilet van doen zal hebben en een opvallende verschijning wordt. Wie hier een bijzonder idee voor heeft kan zich melden bij Arttenders.

Van Wegen-Delhaas verwacht veel van de Rotterdammers. ,,Er is hier veel creativiteit en er zijn veel goede modeontwerpers. Ik jaag het aan, maar de stad doet het zelf. De mensen uit Rotterdam moeten centraal staan.’’

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam